لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

با چهره سوختهء از تیزاب، باردیگر بسوی مکتب، اما به حیث معلم!


شمسیه حسینی که در سال 2008 در کندهار برویش تیزاب پاشیده شد
شمسیه حسینی که در سال 2008 در کندهار برویش تیزاب پاشیده شد
در سال 2008 میلادی زمانیکه شمسیه حسینی در کندهار سوی مکتب دختران "میرویس مینه" روان بود، یک مرد نقاب دار از او پرسید، به مکتب می روی؟ سپس به رویش تیزاب پاشید. در اثر این حمله به رخسار و پلک های شمسیه آسیب رسید.

با آنکه صبح همان روز حملات مشابه بر تعدادی اطفال دیگر نیز در کندهار صورت گرفته بود، اما شمسیه و دوستانش تصمیم گرفته بودند، درس و مکتب را ترک نکنند.

اینک با گذشت پنج سال از آن حادثه، زخم های شمسیه التیام یافته است و با آنکه هنوزهم از درد چشم هایش رنج می برد، دوباره به مکتب برگشته است.
آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:
شمسیه حسینی اینک 22 سال دارد و در برابر یک جمع از کودکان با انرژی به حیث معلم ایستاده است.
شمسیه با لبخند می گوید:
"گاهی شاگردان در اطراف من، شوخی و بازی می کنند، صبر و تحمل مرا آزمایش می کنند، اما معلم بودن به مراتب بهتر از شاگرد بودن است. من می آموزم تا یک معلم کامل شوم."

وی می گوید، می خواهد با تدریس نشان دهد که زن ها قادر به انجام کارهای خیلی بیشتر از کارهای آشپزخانه اند.

در آن زمان حمله بر شمسیه حسینی توجهء بین المللی را به خود جلب کرد، طوریکه خانم لورا بوش آن را یک "حملهء بزدلانه" خواند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان تعهد کرد که شخص مسوول در عقب حمله بر شمسیه را بدار خواهد آویخت.
شمسیه حسینی می گوید، اگر حامد کرزی را ببیند، از او خواهد پرسید که چرا در تعهدش ناکام شده است. به گفتهء شمسیه یکی از حمله کننده گان در نزدیک خانه شان زنده گی می کند و هر روز شمسیه را می بیند که به مکتب می رود.

اینک معاش شمسیه حسینی ماهانه معادل 85 دالر امریکایی است و برای دختران در صنوف ابتدایی خواندن، نوشتن و رسم را یاد می دهد و برای صنوف بلندتر ریاضی، ساینس و جغرافیا را تدریس می کند.

سازمان ملل متحد و دیپلوماتان غربی تحصیل دختران را یکی از بزرگترین دستاورد های بعد از سقوط طالبان در افغانستان می دانند. براساس ارقام ادارهء یونیسف حدود 2.4 ملیون دختر به مکاتب ابتدایی و عالی می روند و 51 هزار معلم زن به تدریس در افغانستان مشغولند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:23 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG