لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

نمایشگاه صنایع دستی زنان تجارت‌ پیشه در کابل


مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان هدف از برگزاری این نمایشگاه را حمایت زنان و بازاریابی صنایع دستی آنان خوانده، رشد مهارت های زنان تجارت پیشه را در یک دهه گذشته چشمگیر می خوانند.

نمایشگاه صنایع دستی زنان تجارت پیشه، از سوی همین اتاق و کمک مالی برنامه انکشافی سازمان ملل متحد UNDP به روز سه شنبه در کابل افتتاح شد. در این نمایشگاه دو روزه، شماری از مقامات دولتی و نماینده گان موسسات داخلی و خارجی شرکت کرده بودند.

هاشم رسولی یکتن از مسوولان این اتاق در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« نمایشگاه را که شما می بینید در حدود 27 غرفه در آن است که زنان تجارت پیشه محصولات خود را در آن برای دو روز به نمایش گذاشته اند البته این سلسله ادامه خواهد داشت و ما در نظر داریم که جهت توانمند سازی زنان تجارت پیشه برنامه های را روی دست بگیریم. »

انواع لباس‌ های دست ‌دوزی‌شده مردانه زنانه و طفلانه، زیورات تزئین شده با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، میوه های خشک، قالینچه های افغانی تولیداتی بودند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود.

زنان و دخترانی که در این نمایشگاه محصولات شان را به نمایش گذاشته اند می گویند که با برگزاری همچو نمایشگاه ها امیدوار اند تا زمینه فروش و بازاریابی برایشان فراهم گردد.

یکتن از این زنان به رادیو آزادی گفت:
« نام من فوزیه است یکتن از خانم های تجارت پیشه در ولایت غزنی هستم، البته محصولات را که امروز اینجا به نمایش گذاشته ام از قبیل کشمش سبز و کشمش سیاه، آلوبخارا، عسل، بادام کفمال و قروت است، در ولایت غزنی یکی مساله امنیت و دوم نبود بازار یابی مشکلاتی است که ما به آن روبرو هستیم و همچو نمایشگاه ها می تواند برای بازاریابی برای اجناس شان مفید باشد. »

پیش از این نیز نمایشگاه های متعددی به شمول کابل در برخی از ولایات کشور جهت نمایش صنایع دستی زنان و رشد تولیدات داخلی کشور نهاد های مختلف برگزار شده بود.

علاوه بر افتتاح نمایشگاه صنایع دستی زنان، بررسی کارکرد و چالش های یک دهه گذشته فرا راه زنان تجارت پیشه از سوی اتاق تجارت و صنایع مسوولان اداره انکشافی سازمان ملل متحد و مقامات ادارات مختلف دولتی نیز مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست بیش از 300 از نقاط مختلف کشور شرکت کرده بودند. خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این نشست روی مشارکت زنان در عرصه های مختلف اقتصادی تاکید کرده از حکومت خواست تا برای ارتقای ظرفیت زنان بیشتر تلاش نمایند.

در این نشست بیشترزنان تجارت پیشه از بی توجهی حکومت برای رشد صنایع داخلی انتقاد کرده از نبود امنیت، نبود صندوق های قرضه، عدم همکاری دولت در فراهم سازی بازار های فروش و ایجاد کارخانه های تولیدی شکایت دارند.

آگاهان بدین باوراند که با وجود کمک های جامعه جهانی حکومت نتوانسته در راستای رشد اقتصادی زنان برنامه های موثری را روی دست گیرند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG