لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

«حکومت عاملین قتل اعضای شورای ملی را محاکمه کند»


اعضای شورای ملی می گویند با آنکه آنان بار ها از حکومت خواهان بازداشت و به محاکمه کشانیدن عاملین قتل همکاران شان شده اند، اما حکومت در این مورد اقدامات لازم را انجام نداده است.

عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه افغانستان به روز چهارشنبه در نشستی به یاد بود از اعضای کشته شده این شورا گفت که اگر حکومت عاملین قتل اعضای شورای ملی را محاکمه کند این مساله میتواند برای خانواده های قربانیان تسلیت بدهد.

آقای ابراهیمی گفت که مسوولان تاکنون در این خصوص کوتاه آمده اند:
« چرا با وجود تقاضا های مکرر مسوولین حکومتی ما برای تشخیص، گرفتاری و به کیفر کشانیدن عاملین این کشتار ها کوتاه آمده اند؟ و تا حال نتوانسته اند پاسخی مطلوبی برای تسلیت خانواده های این قربانیان ارایه کنند. این نهاد ها پس از این حوادث نتوانسته اند عاملین این کشتار ها را دستگیر و به پنجه قانون بسپارند. »

در هفت سال گذشته هژده تن از اعضای شورای ملی در نتیجه حملات مخالفین مسلح به قتل رسیده اند. شش عضو ولسی جرگه در پانزدهم ماه عقرب سال 1386 در اثر انفجار در ولایت بغلان کشته شدند، پس از آن شورای ملی هر سال در همین روز از کشته شدن این افراد یاد بود به عمل میآورد.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه می گوید که طرح قتل های زنجیره یی در خارج از کشور ریخته می شوند و به وسیله عاملین خارجی در این کشور عملی می گردند:

« مداخله و تجاوز در کشور ما چنان گرم توطئه است که روزانه چندین خانوادهء افغان به کام مصیبت و ماتم فرو می رود، جنگ در کشور ما توسط دستان اجنبی ها پهن می گردد. قتل این وکلا واضح ساخت که آنان وابسته به افغانستان اند که قاتلان آنها یعنی دشمنان مردم افغانستان از بیرون کشور تغذیه می گردند. »

هرچند آقای ایزیار از کشور مشخصی در این خصوص نام نبرد اما پیش از این بیشتر اعضای شورای ملی گفته اند که چنین برنامه ها از سوی پاکستان طرح ریزی می شوند. در این حال وزارت داخله افغانستان از تلاش ها به هدف گرفتاری عاملین قتل اعضای شورای ملی اطمینان میدهد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی در مورد چنین گفت:
« این اطمینان را ما همیشه داده ایم که پولیس ملی افغانستان در خدمت قرار دارد و نهایت تلاش می کند تا از یک طرف افرادی را که در چنین قتل ها دست دارند بازداشت نموده و شبکه های چنین شان را از بین برده و نتایج تحقیقات در این مورد را با اعضای شورای ملی در میان بگذارد. »

در بیشتر از 10 سال گذشته بر علاوه کشته شدن شماری از اعضای شورای ملی، صدها غیر نظامی و مسوولان حکومت از سوی مخالفین مسلح کشته شده اند.

با آنکه مسوولین افغان در خصوص تلاش ها به هدف بازداشت عاملین قتل مقام های این کشور سخن می زنند اما دیده شده که تا کنون فردی و یا گروهی در پیوند به قتل این افراد به ارگان های عدلی و قضایی معرفی نشده اند.

عدم دستگیری عاملین قتل برهان الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح و مولوی ارسلا رحمانی یک عضو این شورا از مثال های برجسته این قضایا اند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG