لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

شماری از علما در هرات از شرکت زنان در انتخابات پشتیبانی کردند


شماری از علمای دینی در ولایت هرات پشتیبانی خود را از اشتراک گسترده زنان افغان در انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سال آینده اعلام کردند.

آنان می گویند کسانی که با استفاده از نام و لباس عالم دین زنان را به عدم اشتراک در انتخابات تشویق می کنند از سوی کشور های خارجی حمایت شده و نمی خواهند که صلح و ثبات در افغانستان ایجاد گردد.

با آن که پنج ماه دیگر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در افغانستان زمان باقی مانده است ولی از حالا طیف های مختلف جامعه تلاش های شان را به خاطر اشتراک پر رنگ مردم به ویژه زنان در انتخابات سال آینده آغاز کرده اند.

موسسه غیر دولتی «ودان افغانستان» گفتمان دو روزه را به خاطر حمایت علمای دین از اشتراک زنان افغان در انتخابات سال آینده در ولایت هرات راه اندازی کرده است.

این موسسه غیر دولتی به همکاری بنیاد آسیایی و به کمک مالی دفتر انکشاف بین المللی امریکا در نظر دارد تا از طریق علمای دین در نقاط مختلف افغانستان زمینه اشتراک زنان در انتخابات را فراهم سازد.

عبدالرحمن مولوی زاده مسوول دفتر ودان در غرب افغانستان ابراز امیدورای می کند که این گفتمان ها بتوانند زمینه اشتراک گسترده زنان در مناطق دور دست را فراهم سازند.

او می گوید، در این گفتمان دو روزه حدود پنجا تن از علما اشتراک کرده و تلاش خواهند کرد تا تبلیغات وسیع را به خاطر حضور پر رنگ زنان در پروسه انتخابات در مناطق بیرون از شهر ها انجام دهند.
ضیاء الدین قاسمی یکی از علمای اشتراک کننده در این گفتمان نقش زنان در پروسه انتخابات پیش رو را مهم توصیف خواند.

آقای قاسمی گفت، کسانی که با استفاده از نام عالم دین مخالفت شان را با حضور زنان در پروسه انتخابات در افغانستان نشان می دهند از سوی کشور های همسایه حمایت می شوند.

با این همه زنان در هرات می گویند، در حال حاضر آنها در مناطق دور دست نمی تواند در پروسه انتخابات اشتراک ورزند.

اما آنان اطمینان دارند که حمایت علمای دین در مناطق مختلف افغانستان می تواند تاثیرات بزرگ را در اشتراک گسترده آنان در پروسه انتخابات داشته باشد.

در این حال مسوولان موسسه غیر دولتی ودان در غرب افغانستان می گویند، تلاش ها به خاطر برگزای چنین گفتمان ها در دیگر ولایات افغانستان جریان دارد.

آنان می گویند، می خواهند تا در آینده برنامه های گسترده تر را از طریق علمای دین به خاطر نقش زنان در پروسهء انتخابات افغانستان انجام دهند.

شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG