لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

هشدار سفیر آسترالیا در مورد مهاجرت های غیر قانونی افغانها


سفیر آسترالیا در افغانستان جان فلیپ
سفیر آسترالیا در افغانستان جان فلیپ
سفیر آسترالیا در افغانستان هشدار میدهد که مهاجرت غیرقانونی افغانها به آن کشور عواقب نا گوار را برای آنان در پی دارد و به عنوان مهاجر نیز پذیرفته نخواهند شد.

جان فلیپ در صحبت با رادیو آزادی گفت، به اساس پالیسی جدید آسترالیا کسانی که به گونهء غیر قانونی وارد آن کشور گردند، دوباره اخراج می شوند.

وی از جوانان افغان می خواهد که نباید با قیمت جان شان برای ورود غیر قانونی و قاچاقی به آن کشور تلاش کنند.

به گفتهء آقای فلیپ افغان ها و اتباع سایر کشورهای جهان که از طریق بحر توسط قاچاقبران انسان در تلاش رسیدن به آسترالیا هستند، اکثراً در مسیر راه جان های شان را از دست میدهند.

وی تاکید دارد پولی را که افغانها به این منظور به قاچاقبران میدهند باید آنرا برای پیشرفت افغانستان در این کشور به مصرف برسانند:

« این یک مسالهء خطرناک برای افغانستان است که مردمانش را از دست میدهد. کسانی که زنده گی محفوظ و پول شان را به مجرمان و قاچاقبران میدهند باید آنرا برای پیشرفت خود و فامیل های شان مصرف کنند. ما از آنان می خواهیم که در کشور شان باشند و پول خود را داخل سرمایه گذاری کرده و برای آیندهء افغانستان متعهد باشند. »

اما در عین حال آقای فلیپ می گوید، آسترالیا آمادهء پذیرفتن مهاجر به طور قانونی است و افرادی که خواسته باشند، میتوانند با طی نمودن پروسهء قانونی به این کشور بیایند.

به گفتهء وی آسترالیا سالانه از سراسر جهان به تعداد 120 هزار مهاجر قانونی را می پذیرد اما در عین حال ممکن ماهانه بین 10 تا 1000 تن به گونهء غیرقانونی وارد این کشور گردند.

از چند سال به این طرف افغان های که به وسیلهء قاچاقبران انسان توسط کشتی ها به آسترالیا انتقال داده می شوند، بسیاری آنان در مسیر راه جان های شان را از دست داده ند.

به اساس گزارش ها قاچاقبران به هنگام روبرو شدن با پولیس برای نجات خود شان این افراد را به بحر می اندازند.

از سوی دیگر شماری از جوانان افغان باور دارند که در صورت فراهم شدن زمینه های کاری در داخل کشور کسی حاضر نخواهد شد تا افغانستان را ترک کند:

« سید عابد هستم از شهر کابل، اگر دولت زمینهء کاری را در کشور فراهم سازد، جوانان ما از طریق غیرقانونی به آسترالیا و دیگر کشور ها نخواهند رفت. »
« به این خاطر افغانها به کشور های دیگر می روند که کار وغریبی در این کشور نیست. در هر چوک صد دوصد نفر ایستاد می باشند اما نمی تواند روزانه پول چای خود را به دست بیآورند، دولت باید در این زمینه کاری را انجام دهد. »


آمار ها نشان میدهند که هم اکنون بیشترین مهاجران را در جهان افغانها تشکیل میدهند. نا امنی ها و مشکلات اقتصادی از عوامل عمدهء گفته شده که افغانها را مجبور به ترک کشور شان ساخته اند.

آگاهان امور تاکید دارند که دولت افغانستان باید با ایجاد یک میکانیزم موثر و فراهم کردن زمینه های کاری مانع مهاجرت بیشتر اتباع اش به کشورهای جهان گردد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG