لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

چرا برخی محصلین در تهیه مونوگراف مشکلات دارند!؟


مونوگراف یا دفاع از نگارش آخری، اثری است که محصل در آخرین سمستر دوره تحصیلی خود پیرامون یک موضوع مشخص که ارتباط مستقیم با رشته تحصیلی وی داشته باشد و به اساس اندوخته های چند ساله شان و با استفاده از منابع مختلف تهیه و ترتیب می نمایند و سپس به دفاع از اثر تحقیقاتی خود می پردازد.

اما شماری از محصلین می گویند: از اینکه تا اکنون کیفیت تحصیلی در پوهنتون های دولتی رشد آن چنانی ننموده و از سوی دیگر تعداد زیاد محصلین نظر به عوامل گونه گون علاقه ای به آموزش بیشتر ندارند تهیه و ترتیب مونوگراف برای عده ای محصلین به مثابه یی گذر از هفت خوان رستم، دشوار می نماید.

هستند برخی از محصلینی که مونوگراف را یکی از مشکل ترین مرحلهء تحصیلی می پندارند و در مواردی با تشویش آن به خواب می روند و با نگرانی از آن بیدار می شوند.

محمد افضل بنوال استاد پوهنتون کابل گفت، با مطرح شدن یک سوال در باره یک موضوع تحقیق در ذهن انسان بذر می شود و معمولاً سوالاتی مطرح می گردد که با پرداختن به آن موضوع به یک مساله قابل تحقیق تبدیل می شود.

برخی از استادان به این باور بوده اند که مونوگراف طولانی تر از یک مقاله و کوچک تر از یک کتاب است، اما بسیار با مطالب ساده و لذت بخش که محصلین تحقیقات خود را در قالب آن می نویسند.
اما عده یی از محصلین برای تهیه مونوگراف، نداشتن آگاهی در مورد مونوگراف و رهنمایی و کمک نکردن برخی از استادان در مورد انتخاب موضوع و فرصت کافی برای تهیه آن را از جمله مشکلات می دانند.

در پاسخ به مشکلات محصلین ما هم با استاد رازق روهین یکی از اعضای کدر علمی پوهنځی زبان و ادبیات پوهنتون کابل حرف های داشتیم که در ابتدا گفت، استادان موضوعات را که کار نشده باشد برای محصلین وظیفه می سپارند تا در مورد آن تحقیق و کار نمایند و همراه شان همکاری هم صورت می گیرد.
استاد روهین همچنان گفت، مونوگراف نویسی لازم نیست از آغاز سال تحصیلی محصل شروع شود چرا که نگارش چیزیست که باید تازه باشد.

یکی از مشکلات دیگری که شماری از محصلین نگران آن بودند و می گفتند، برخی از محصلین در ابتدا تلاش قابل قبولی برای انتخاب موضوع نمی کنند و در بسیاری موارد دیده شده است که محصلین تنها به دنبال انتخاب موضوع یا نام آن هستند که صرفاً مونوگراف را برای رفع تکلیف نوشته، سند خود را بگیرند در این میان بازار سودجویان که معلوم نیست چگونه مونوگراف تهیه می کنند نیر برای فروش پایان نامه گرم است.

در این مورد باز هم از رازق روهین استاد و یکی از اعضای کدر علمی پوهنځی زبان و ادبیات پوهنتون کابل پرسیدم، وی گفت که این مساله یکی از مواردیست که قابل بازخواست و پی گیری است و اگر محصلی چنین عملی را انجام دهد مونوگراف او را استاد صحه نمی گذارد.

ترتیب کننده برنامه: فروزان حبیب زاده

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:34 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG