لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

«یاسر عرفات توسط مواد زهر آلود رادیو اکتیف از بین برده شده است»


همسر یاسر عرفات رهبر فقید فلسطینیان می گوید، در تحقیقات طب عدلی سویس معلوم شده که در سال 2004 میلادی به عرفات مواد زهر آلود رادیو اکتیف بنام پولونیوم داده شده و همین مواد او را کشته است.

پولونیوم در فلز یورانیم پیدا می شود که شکل موسوم به ایزوتوپ پلوینویم-210 آن دارای تشعشات رادیو اکتیف خیلی بلند است که ذرات کوچک چارچدار مثبت را از خود انتشار می دهد.

پولونیوم تا زمانیکه از بدن دور نگهداشته شود، خطر اندک دارد. زیرا ذراتی کوچک الفاء آن بیش از چند سانتی متر دور رفته نمی توانند و قابلیت نفوذ از راه جلد به بدن را ندارند.

اما اگر پولونیوم خورده و نوشیده شود، حتی اگر مقدار آن خیلی اندک هم باشد صدمه شدید به ارگانیزم وارد می کند که قطعاً منجر به مرگ انسان نیز خواهد شد.

این ماده توسط دانشمند فرانسوی بنام ماریا کوری در اواخر قرن نزدهم میلادی کشف شد و نام آن را از کلمه لاتین پولوینیا یا پولند گرفتند که نام کشور اصلی این دانشمند است.

سوال در اینجاست که چرا این گونه مواد را زهر مطلق می نامند؟

اولیگ گاردیافسکی سابق افسر اداره استخبارات شوروی وقت کا جی بی که در جریان جنگ سرد جاسوس دوطرفه بریتانیا بود، می گوید، پولونیوم یک سلاح آیدیال برای قتل به شمار می رود. زیرا این مواد کاملاً کشنده است. او گفت:
« پولونیوم یک ماده زهری است، این ماده بدون تردید می کشد و اگر استفاده شود صد در صد اطمینانی است.»

اما خود پولونیوم تنها یک ماده زهری قوی نیست. بلکه تشخیص موجودیت آن در بدن برای دوکتوارن دشوار است. مگر اینکه دوکتوران از موجودیت آن در بدن مطلع بوده و در جستجوی آن باشند.

یکی از علایم موجودیت آن رفتن موی بدن است.

بر خلاف دیگر منابع تشعشات رادیواکتیف، پولونیوم -210 در آلات و وسایل که تشعشات را نشان می دهند، ظاهر نمی شود. زیرا این مواد ذرات کوچک الفاء را انتشار می دهد که حتی از یک ورق کاغذ هم عبور نمی کند.

این ماده به شکل کریستل، پورد و یا به شکل مایع در بوتل انتقال داده می شود.

سوال دیگر این است که آیا این مواد قبل از این هم استفاده شده بود؟
پاسخ بلی است.

یکی از مشهور ترین مورد قتل توسط این مواد، کشتن الکساندر لیتویننکو سابق افسر امنیتی روسیه می باشد که بعد از انتقاد های شدید بر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در بریتانیا به او پناهنده گی سیاسی داده شد. او با استفاده از مواد زهراگین پولونیوم در نوامبر سال 2006 کشته شد.

څارنوالان بریتانیایی گفتند که لیتویننکو را سه هفته پیش از مرگ اش هنگام یک جلسه در هوتل که بود باش می کرد، چای سرد آلوده به مواد پولونیوم نوشانده بودند.
XS
SM
MD
LG