لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

شمس: محبوسین زندان بلخ از نقض حقوق شان شکایت دارند


شمس الدین شمس مسوول نهاد مستقل مدنی و حقوقی عدالت در شمال افغانستان
شمس الدین شمس مسوول نهاد مستقل مدنی و حقوقی عدالت در شمال افغانستان
مسوولین نهاد مستقل مدنی و حقوقی عدالت در شمال افغانستان می گویند که دریافت های سروی نخست شان از محبس عمومی ولایت بلخ نشان می دهد که محبوسین از نقض حقوق شان شاکی بوده و از اجراآت که در دوسیه های شان به عمل آمده است، آگاهی ندارند.

مسوولین این نهاد ادعا دارند که در جریان بررسی از زندان مرکزی بلخ، از سوی مسوولین محبس عمومی این ولایت مورد تهدید قرار گرفته اند.

شمس الدین شمس مسوول این نهاد مدنی و حقوقی می گوید که طبق بررسی نخست شان از این محبس، شمار زیادی محبوسین از این موضوع نگرانی دارند که اجراآت در دوسیه های شان غیابی بوده و بدون آگاهی متهم بالای شان حکم صادر شده است.

شمس می گوید، به همین منظور سه بار برای بررسی از وضعیت زندانیان ولایت بلخ با داشتن اسناد قانونی از وزارت امور داخله کشور اقدام کرده است اما از سوی مسوولین زندان برایش اجازه داده نشده و مورد تهدید قرار گرفته است:

« بار اول که آمدم مرا توقیف کردند و اسناد مرا ربودند همچنان بار دوم اخلال کردند و بار سوم همچنان اخلال کردند و بالاخره مدیر محبس برایم اخطار داد. اگر به قیمت جان من هم تمام شود از مزار نخواهم رفت و حقایق را بازگو می کنم تا مردم بدانند که در محابس چی می گذرد.»

رادیو آزادی خواست، این ادعا های شمس را با مسوولین محبس عمومی ولایت بلخ شریک بسازد، اما آنان در مورد حاضر به گفتگو نشدند.

مسوول نهاد مدنی و حقوقی عدالت می گوید که سروی نخست شان از زندان مرکزی بلخ نشان دهنده آنست که بیشترین ارقام خلاف رفتاری ها و تجاوزات جنسی در جریان تحقیق در این محبس وجود داشته و 70 تا 80 درصد از زندانیان در بلخ بی گناه می باشند.

اما در واکنش به نشر این گزارش، څارنوالی استیناف بلخ کنفرانس خبری را دایر نموده و ادعا ها در مورد خلاف رفتاری ها از سوی څارنوالان در دوسیه های محبوسین را بی اساس خواند.

څارنیار محمد عثمان فاروق مسوول نظارت بر تطبیق قانون در څارنوالی استیناف بلخ در مورد چنین گفت:

«اصلاً مطلق غلط است و به همین خاطر این فرد تحت جلب ما قرار دارد. ما در مورد پرسش می کنیم و معلومات جمع آوری می کنیم ، شما خود می توانید از محبس هم معلومات بکنید که تا کجا این ادعا ها حقیقت دارد و با کدام اسناد با کدام مدارک این حرف را می زند، رفتن این گونه افراد در مغایرت به ماده 38 قانون محابس و توقیف خانه ها است.»

اما زمانیکه مساله واکنش څارنوالی استیناف را با آقای شمس شریک ساختم، وی در مورد به این پرسش رادیو آزادی که
آیا به واقعیت وی تحت تعقیب ارگان های عدلی و قضایی قرار دارد، گفت:

«این که څارنوالی تعقیب می کند من ترس ندارم، توقیف می دهند یا هر کاری دیگر می کنند من اصلا ترس ندارم ، من حقیقت را برملا می سازم. اسناد و شواهدی که با من است څارنوالان و قضات و مدیر محابس بیایند من حکم های صادر شده شان را ثابت می سازم.»

شمس می گوید که سروی شان از 28 زندان افغانستان و زندان مرکزی بلخ قانونی بوده و آن را با در نظر داشت مکتوب وزارت امور داخله کشور انجام داده اند.

شمس الدین شمس همچنان از آغاز سروی مجدد در زندان زنانه ولایت بلخ خبر داده می گوید که با مکتوب جدید و هیات مشترک از وزارت امور داخله، قضات و څارنوالان برای اثبات ادعا هایش در حال بررسی از وضعیت زندانیان در محبس مرکزی ولایت بلخ و محبس زنانه این ولایت می باشد و به زود ترین فرصت جزیات یافته های اخیر شان را با رسانه ها شریک خواهد ساخت.

گزارش از مجیب الرحمن حبیب زی
XS
SM
MD
LG