لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

قصه های دلخراش از زبان قربانیان خشونت های جنسی


رادیو آزادی تحقیقات را روی زندگی ده تن از قربانیان خشونت های جنسی در ولایت بغلان انجام داده و بر اساس این تحقیقات زندگی این دسته از افراد همراه با رنج و عذاب است.

تحقیقات انجام شده روی سه پسر و هفت دختر که سال های قبل مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند نشان می دهد که این ها زندگی راحت ندارند و همیشه در رنج و عذاب بسر می برند.

یکی از آنان که از افشای هویت و پخش صدایش در رادیو خود داری کرد به رادیو آزادی گفت:

« از روزیکه به جبر مورد تجاوز جنسی قرار گرفتم زندگی ام ویران شد و هیچگاه روی آرامش را ندیدم.
با آنکه ازین حادثه بیش از هشت سالی می گذرد ولی هرگز فراموشم نمی شود و چون کابوس وحشتناک هر لحظه پیش رویم قرار دارد.
همه آرزوهایم برباد شدند و بخت و اقبالم به دنبال عزت و آبرویم رفت.
در منزل بعد از مادرم فرمانروای خانه بودم ولی حالا خود را شایسته فرمانبرداری هم نمی دانم.
از عروسی با مرد دلخواه ام که مرا دوست داشت و نامزادم بود منصرف شدم، زیرا لکهء ننگ که بر دامن من نشسته است حتماً روزی بر زندگی ما سایه می افگند و هر دوی مانرا بدبخت می ساخت.
با آن که دختر شاد، تحصیل کرده بودم، حالا از همه چیز، از همه کس و بیشتر از خودم بیزارم و نمی خواهم حتی با هیچ انسان رو به رو شوم.
دو بار اقدام به خودکشی کردم ولی به دلایلی از آن منصرف شدم.
این برای یک دخترجوان خیلی زجر آور است که همه به او ببینند و او برزمین.»


او در حالیکه گریه گلویش را گرفته بود افزود: هیچ چیز و حتی اعدام آنهای که زندگی اش را برباد کردند، نمی تواند درد او را تسکین کند.

همچنان قربانی دیگر این تجاوزات جنسی که دختر 27 ساله است و او نیز از افشای هویت و نشر صدایش در رادیو خود داری کرد گفت:

«آتش انجای هست که می سوزد.
دردی را که من می کشم و به سرنوشتی که من اسیر آن شده ام قلم و زبان از شرح آن عاجز اند.
شش سال ازین ماجرا می گذرد، ولی با آن که همهء آن ظالمان خود به خودی مردند، اما درد من دوا نشد و دلم آرام نگرفت.
گرچه همه به من نگاه دلسوزانه دارند، ولی احساس می کنم که در نزد همه خیلی حقیر و بی مقدارم، بخصوص نزد همصنفانم که با سر بلندی زیاد مکتب را تمام کردند و حالا به پوهنتون ها رفته اند.
هوس عروس شدن از سرم رفته و اگر هم بخواهم کسی با من ازدواج نمی کند.
بخدا قسم بعد ازین ماجرا حتی برای یک بار هم جرأت رفتن و اشتراک در محافل عروسی و حتی کوچک ترین محفل دختران و زنان خویش و اقارب را نکرده ام.
پدر و برادر ندارم و مادر و یگانه خواهر معیوبم بیشتر از من برای من درد می کشند. زیرا یگانه امید دل و تکیه گاه شان من بودم که ویران شدم.
آن ظالمان هم مرا و هم زندگی و آرزو های یک فامیل مستمند را برباد کردند و خمی هم بر ابرو نیاوردند.
مدت ایران رفتم و آنجا هم آرام نشدم زیرا زخمی که مرا درد می داد با خودم بود و همه جا همراهم خواهد بود.
من می گویم حتی اعدام این دسته از جنایتکاران که من و ماها را به این روز انداخته اند درد ما را درمان نمی کند جز این که بالای خود شان چنین عملی انجام شود و همه از آن آگاه شوند تا آنها هم همیشه شرمسار باشند و مانند ما در عذابی که می سوزیم، خاکستر شوند.»


محمد عظیم یک تن از متنفذین قومی شهر پلخمری مرکز بغلان که در مورد زندگی یکی ازین قربانیان تجاوزات جنسی چیز های می داند، می گوید:

« این پسر بچه بعد از آن که مورد تجاوز جنسی چند مرد قرار گرفت دیگر به یک موجود بیچاره که حتی جرأت نشستن در محفل را ندارد، تبدیل شده است. گوشه گیر، محزون و عقده مند شده و با هیچ کس نشست و برخاست ندارد.
معلوماتیکه من دارم او چند باری اقدام به خودکشی کرده ولی مانع اش شده اند.»


وی همچنین با اشاره به یک مورد از عواقب ناگوار این گونه اعمال می گوید:

« یکی از دوستانم قصه کرد که یک پسری که مورد تجاوز جنسی چند نفر قرار گرفته بود بعد از پنج سال همهء شان را در یک مهمانخانه کشت و خود فرار کرد.»

خدیجه یقین رییس امور زنان ولایت بغلان می گوید، آلام این دسته از قربانیان تجاوزات جنسی به حدی درد آور است که اگر مداوا یا تسکین نشود، منجر به عذاب ابدی و یا هم نابودی شان می گردد:

«این یک حرف روشن است، قربانیان تجاوزات جنسی زندگی هولناک و ویران شده دارند. همیشه خسته، افسرده و غمگین اند و دوست ندارند با کسی صحبت داشته باشند.
این ها برای نجات از دردیکه دارنند بیشتر اقدام به خود کشی می کنند. اگر دختر باشد شوهر نمی یابد و اگر زن شوهر دار باشد بیشتر مواجه با طلاق می شود. زندگی شان تلخ و تار است و به همان تلخی می گذرد تا می میرند.»


او مجازات عاملین تجاوزات جنسی را یگانه راه برای تسکین درد این دسته از قربانیان می داند و می گوید، اگر این افراد به گونه که لازم است به سزا برسند نه تنها موجب شادی قربانیان آنها بلکه باعث کاهش این گونه اعمال که زندگی های زیاد را ویران کرده است، می گردد.

بشیر احمد غزالی، بغلان
XS
SM
MD
LG