لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

نامزدان حذف شده: کمیسیون شکایات باید مطابق قانون عمل کند


کاندیدان حذف شده از فهرست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری نشست علنی کمیسیون شکایات انتخاباتی را آغاز خوب برای دست یابی به حقوق شان می خوانند.

پس از اولین جلسه علنی کمیسیون شکایات انتخاباتی، کاندیدان حذف شده از فهرست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری خواهان نشست های جداگانه حقوقی جهت حصول رضایت شان شده اند.

این کاندیدان می گویند که تا هنوز فقط یک بار به شکایات آنان کمیسیون شکایات انتخاباتی گوش داده است اما از انجام صحبت های دیگر خبری در دست نیست.

داوود سلطان زوی یکی از نامزدان که از فهرست ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری آینده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات حذف شده گفت، امیدوار اند کمیسیون شکایات انتخاباتی در خصوص شکایات آنان مسوولانه عمل کند:

« ما عملیه کمیسیون شکایات انتخاباتی را که یک نشست علنی داشت آن را حد اقل یک آغاز خوب می دانیم اما به این معنی نیست که همین آغاز انجام است. این کمیسیون با ما نشست داشت و گفت و شنود صورت گرفت. پس از آن کدام صبحت میان ما و کمیسیون شکایات انتخاباتی صورت نگرفته است که این هنوز بر ما واضح نشده است.»

روی همین دلیل کاندیدان حذف شده به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل حضور یافتند و از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواستند که همانند کمیسیون مستقل انتخابات تخطی نکرده بلکه بررسی های اش را بر مبنای قانون انجام دهد.

این کاندیدان ادعا دارند که کمیسیون مستقل انتخابات بدون بررسی دقیق و اطلاع قبلی آنان را از فهرست ابتدایی بیرون کرده است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این گفته بود بسم الله شیر و داوود سلطان زوی به اساس داشتن تابعیت دوگانه و متباقی 14 نامزد دیگر به دلیل مشکل در کارت های حمایوی شان از فهرست ابتدایی حذف شدند.

در این حال کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که با توجه به اسناد و دلایل کاندیدان و بررسی های کمیسیون، در ارتباط به این کاندیدان تصمیم خواهد گرفت.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:
« جلسات دیگر مد نظر نیست، ما اعتراض ها و دلایل کاندیدان معترض را دریافت کردیم. با توجه به اسناد و دلایل ارایه شده و هم چنان بررسی های که خود ما نسبت به اعتراض های مطرح شده انجام می دهیم، تصمیم گیری خواهیم کرد.»

آقای محسنی می گوید که کار روی فهرست نهایی به شدت جریان دارد و تاکنون 600 مورد شکایت را به دست آورده اند.
قرار است تا یک هفته دیگر یعنی دقیقاً در 25 ماه جاری فهرست نهایی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شود.

اما تاکنون مشخص نیست که تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی دردی این کاندیدان معترض را دوا خواهد کرد یا نه؟

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG