لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

رحیمی: 8 سرد خانه در 6 ولایت افغانستان ایجاد می شوند


وزارت زراعت و مالداری افغانستان هشت سردخانه بزرگ تجارتی را به ارزش 28 میلیون دالر به هدف نگهداری میوه تازه و سبزیجات اعمار می نماید.

به گفتهء وزارت زراعت و مالداری افغانستان، سردخانه های بزرگ تجارتی که در مساحت ده جریب زمین اعمار می شوند، ظرفیت نگهداری 40 هزار تن میوه و سبزی تازه را خواهند داشت.

محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و مالداری به روز شنبه هنگام امضای قرارداد ساخت هشت سرد خانه با یک شرکت خصوصی، گفت که از این میان سه آن در کابل و متباقی در ولایات قندهار، بلخ، ننگرهار، هرات و کندز اعمار می شوند:

« هزینه مجموعی 1.5 میلیارد افغانی است که معادل تقریباً بیست و هشت میلیون دالر می باشد که از بودجه انکشافی وزارت زراعت پرداخته می شود و اعمار این سردخانه ها در ظرف 23 ماه تکمیل می شود در این سردخانه ها از سیستم های موثر صرفه جوی برق استفاده می شود.»

آقای رحیمی گفت، به دلیل کمبود سردخانه ها، همه ساله مقدار زیاد حاصلات میوه افغانستان از بین می رود و از همین ناحیه دهاقین افغان به شدت خسارمند می شوند.

به اساس معلومات وزارت زراعت و مالداری در حال حاضر حدود 1500 سردخانه در ولایات مختلف کشور اعمار گردیده است.

در همین حال مسوولان اتاق تجارت و صنایع می گویند، با اعمار این سردخانه ها زندگی باغداران و دهاقین تغییر مثبت می نماید.

قربان حقجو رییس عامل اتاق تجارت و صنایع گفت، با استفاده از این سردخانه ها صادرات میوه تازه به خارج کشور نیز افزایش خواهد یافت:

« با ایجاد این سردخانه ها مجموع صادرات میوه جات و سبزی جات ما به یک میلیارد دالر خواهد رسید و این یک رقم بسیار بلند است و برای اقتصاد افغانستان بسیار کمک می نماید.»

در سال های گذشته بسیاری از باغداران از نبود همچو محلات مناسب برای نگهداری میوه جات شان شکایت داشتند.

به اساس معلومات وزارت زارعت و مالداری، همزمان با ایجاد سرد خانه ها یک تعداد دهاقین به باغداری علاقمند شده اند و همین مساله سبب افزایش تولید میوه در کشور گردیده است.

به گفته مسوولان این وزارت، در جریان سال روان تولیدات سیب از پنجاه و چهار هزار تن به 74 هزار تن، تولیدات انگور از 36000 هزار تن به 61000 تن افزایش و تولیدات بادام از هفت هزار تن به 620000 هزار تن افزایش یافته اند.
XS
SM
MD
LG