لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

بانک انکشاف آسیایی 220 میلیون دالر با افغانستان کمک کرد


بانک انکشاف آسیایی 220 میلیون دالر را برای انکشاف و ساخت راه های مواصلاتی افغانستان کمک کرد.

تفاهمنامهء این کمک بلاعوض امروز ( شنبه ) توسط وزیرمالیهء افغانستان و رییس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان به امضا رسید.

کمک تازه بخشی از تعهد بیش از 800 میلیون دالر این بانک به افغانستان است که تفاهمنامهء آن در سال 2011 میلادی با وزارت مالیهء این کشور به امضا رسیده بود.

با استفاده از این مقدار پول که دو بخش آن پیش از این در اختیار افغانستان قرار داده شده بود، نزدیک به 580 کیلومتر سرک های ملی و محلی و بیش از 220 کیلومتر خط آهن در شمال افغانستان اعمار می گردد.

قرار است یک مقدار پول مساعدت بانک انکشاف آسیایی برای بلند بردن ظرفیت ها جهت حفظ و مراقبت سرک ها و خط آهن در افغانستان نیز به مصرف برسد.

حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان به هنگام امضای تفاهمنامهء تازه با بانک انکشاف آسیایی، ساحاتی را مشخص ساخت که قرار است 220 میلیون دالر کمک تازهء این بانک در آن به مصرف برسد:

« این پول عمدتاً برای ساخت شاهراه شمال و جنوب که از مزارشریف آغاز شده و حالا تا ولسوالی یکاولنگ امتداد میابد، به مصرف می رسد، از شمال به طرف جنوب کار آن ادامه دارد و به پول اضافی نیاز دارد.
و بخش دیگر آن دیزاین سرک گردن دیوال تا چغچران است و قسمت دیگر آن به مطالعه و دیزاین سرک حلقوی کابل اختصاص دارد.»


بانک انکشاف آسیایی چهارمین کمک کنندهء بزرگ برای افغانستان در بیش از یک دههء گذشته به شمار می رود.

مقدار کمک های این بانک با افغانستان در جریان این سال ها به بیش از سه میلیارد دالر می رسد که در بخش های انرژی، ترانسپورت، زراعت و آبیاری به مصرف رسیده است.

در حالی که نگرانی ها مبنی بر کاهش کمک های جامعهء جهانی پس از سال 2014 به افغانستان وجود دارند، اما رییس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان از ادامهء کمک های درازمدت این بانک با افغانستان اطمینان می دهد.

جوجی تاکاهاشی تاکید می کند که افغانستان را در سال های آینده هم در بخش های مختلف کمک خواهند کرد:

« ما برای مدت زیاد در این جا خواهیم بود و باور نداریم که این پایان همه چیز ها است، بلکه یک آغاز و آزمایش برای افغانستان است، تا به پای خود بی ایستد.
بانک انکشاف آسیایی در افغانستان خواهد بود و در هر بخش با این کشور کمک می کند.
من با بسیار خرسندی برای شما خبر می دهم که بانک انکشاف آسیایی سال آینده در بخش تخنیکی تهیهء ماستر پلان های جدید در افغانستان دو میلیون دالر کمک می کند.»


پس از به میان آمدن نظام جدید در افغانستان، کشور ها و موسسات دیگر هم در کنار بانک انکشاف آسیایی برای اعمار و بازسازی سرک های این کشور صد ها میلیون دالر کمک کرده اند.

اما انتقاد های وجود دارند که عدم توجه لازم جهت حفظ و مراقبت سرک ها، سبب شده تا این سرک ها به بسیار زودی دوباره تخریب گردند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG