لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

افغان های اخراج شده از کشورهای اروپایی، در کابل مظاهره کردند


شماری از جوانانی که تازه از کشور های اروپایی اخراج شده اند مدعی هستند که آنان بنابر درخواست حکومت افغانستان اجباراً اخراج و به افغانستان انتقال داده شده اند.

ده ها تن از همین افراد به شمول برخی از نماینده گان جامعه مدنی امروز شنبه در برابر شورای ملی دست به اعتراض زده خواستار وضاحت از سوی حکومت شدند.

عتیق الله عادل و علی کریمی دو تن از افغانان اخراج شده به رادیو آزادی گفتند:
« تقریباً سه سال در ناروی بودم و در آنجا درس می خواندم اما مرا جبراً فرستادند به افغانستان و برای ما گفتند که رییس جمهور کرزی آمده و وزیر مهاجرین با ما تفاهمنامه امضاء کرده است.»

« در سال 2013 اخراج شدیم از دنمارک به کابل و گفته می توانم که450 تن همه شان به همین طور جبراً انتقال داده شدند که همه شان افغان ها بود متاسفانه که اتباع هند، ایران و دیگر کشور ها اخراج نمی شوند، اما وقتی ما اعتراض کردیم به ما گفتند که مشکل ما نیست مشکل دولت و وزیر مهاجرین تان است.»


معترضان با انتقاد از وزارت مهاجرین و عودت کننده گان می گویند که به مشکلات شان از سوی این وزارت رسیده گی صورت نمی گیرد.

بر اساس گزارش ها هنوز هم حدود شش میلیون افغان در 73 کشور جهان به عنوان مهاجر زندگی می کنند که تقریباً 5 میلیون تن تنها در کشور های ایران و پاکستان اقامت دارند.

در سال های اخیر یک تعداد دیگر از افغان های که به گونه غیر قانونی قصد سفر به کشور های اروپایی را داشته اند در مسیر راه کشته شده اند و یا هم با مشکلات روبرو شده اند.

اما وزارت مهاجرین و عودت کننده گان ادعای که گفته شده یک تعداد افغان ها به خواست وزارت مهاجرین از کشور های اروپایی اخراج شده اند، رد می کند.

جماهیر انوری وزیر مهاجرین و عودت کننده گان به روز شنبه در نشست استیضاحیه ولسی جرگه گفت که بسیاری از افغان ها از طریق راه های غیر قانونی به خارج سفر کرده اند و یک تعداد آنان به ارتکاب جرایم بازداشت و سپس اخراج می شوند:

« مطابق قوانین نافذه کشور های میزبان و قوانین افغانستان، یک تعداد افغان ها البته باید گفت که از کشور های دیگر نیز مثل کشور های افریقایی، ایران، هند و سایر نقاط به جرم های شخص محکوم هستند، محاکمه ثلاثه برای شان حکم می کند که باید اخراج شوند، پس نباید به معنای اخراج جبری تلقی شود.»

افغانستان نخستین کشوری است که بیشترین رقم مهاجران را در کشور های خارجی دارد.

بیکاری، فقر و نا امنی سبب شده تا یک تعداد زیاد افغان ها با قبول خطر اقدام به مهاجرت های غیر قانونی کنند.

آگاهان به این باور اند که در کنار تامین امنیت هرگاه زمینه اشتغال برای افغان ها در داخل کشور فراهم گردد، می توان جلو رفتن افغان ها به کشور های خارج را گرفت.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG