لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

طرح لباس های محلی زنان در بدخشان


بدخشان یکی از ولایاتی افغانستان است که لباس های محلی زنان در آنجا با طرز خاص طرح می گردد. زنان بدخشان بیشتر از پیراهن های کمرچین، دامن وریب و تنبان های گیبی از تکه های کتان گلدار و چادر های کتان که دستمال سر گل سیب آن در سرتاسر افغانستان معروف است، استفاده می کنند.

گفته می شود، سابق فرهنگ لباس پوشی زنان در مناطق راغ، شغنعان، یفتل سفلا و مناطق خورد و بزرگ دیگر ولایت بدخشان طوری بود که همه لباس ها با دست دوخته می شد و ماشین دوزی رواج نبود حتی زنان خود شان تار و یا نخ را می ریسیدند و از آن پوشاک مورد نیازشان را تیار می کردند چنانکه زنان مسن در سابق از پوست بعضی حیوانات واسکت می ساختند ولی به مرور ایام در نوعیت و دوخت لباس زنان این مناطق تغییراتی رونما گردید.

در بخش دوم برنامه در امتداد لحظه ها در مورد سنگ هفت قلم که از جمله آثار تاریخی افغانستان بشمار می رود، گزارشی را تقدیم می کنیم:

سنگ هفت قلم سنگ سیاه رنگ و مستطیل شکلی است که در منطقه گازرگاه هرات جوار مرقد پیر هرات خواجه عبدالله انصاری (رح) قرار دارد، سنگ هفت قلم با قلم پولادین حکاکی شده است این سنگ نفیس و شهکار عالی توسط استاد شمس الدین هروی سنگتراش معروف دوره تیموریان هرات به دستور سلطان حسین بایقرا تراشیده شده است البته در طرح سنگ هفت قلم نقاش و هنرمند چهره دست کمال الدین بهزاد برادر استاد شمس الدین نیز نقش داشته است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:56 0:00
لینک مستقیم

تهییه کننده: مهریه انوری
XS
SM
MD
LG