لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

موسی زی: هیچ ضمانتی برای عملی کردن تعهدات پاکستان وجود ندارد


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان می گوید، هیچ ضمانتی برای عملی کردن تعهدات پاکستان در برابر این کشور وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه به روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که افغانستان این ضمانت را صرف در اقدام عملی پاکستان نسبت به تعهدات اش جستجو می کند.

در تازه ترین نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتانیا که حدود دو هفته پیش در لندن برگزار شد، پاکستان یک بار دیگر تعهد همکاری در روند تلاش های صلح افغانستان را نمود.

اما جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان به روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که پاکستان می تواند با برداشتن گام های عملی ضمانت این تعهدات اش را کند:

« هیچ تضمینی وجود ندارد، یگانه تضمین اقدامات عملی در مورد فیصله های که صورت گرفته می باشد. صحبت های که تا حالا ما با مقام های جمهوری اسلامی پاکستان داشتیم، این گفتگوها به صورت دوامدار ادامه خواهد داشت. بعد از تدویر نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن مثبت بوده ما امیدواریم که از این صحبت ها نتایج ملموس را به دست آوریم. »

آقای موسی زی نیز ابراز امیدواری می کند که پاکستان به اساس فیصله ها میان دو کشور، در تلاش های صلح، از میان برداشتن مراکز تروریزم در منطقه و تامین امنیت انتخابات سال آیندهء افغانستان همکاری کند.

این خواست ها در حالی مطرح می گردند که رییس جمهور کرزی به تازه گی در دیدار با یک هیات کانگرس امریکا در کابل، گفتگوها با صدراعظم پاکستان در نشست اخیر سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و بریتانیا را بسیار مثبت و ارزنده توصیف کرده است.

پاکستان در نشست های متعدد وعده همکاری را در تلاش های صلح افغانستان داده است. تعهداتی که گفته شده بیشتر آن در عمل پیاده نشده و پاکستان نسبت به آن صادق نبوده است.

اما احمد سعیدی یکی از آگاهان امور سیاسی افغان می گوید، برای تضمین تعهدات پاکستان در نشست ها میان کابل و اسلام آباد، باید سازمان ملل نیز حضور داشته باشد:

« به باور من بهترین مرجع سومی ملل متحد است، ملل متحد باید در مذاکرات پاکستان و افغانستان دخیل گردد و ضمانت بدهد. در غیر آن کشور های منفرد باور مندی های را کمتر ایجاد می کند. از سوی دیگر وقتی که توافقنامهء امنیتی با امریکا امضا شود افغانستان بیشتر قوت پیدا می کند. آن پاکستان باز از ضعف و ناتوانی با افغانستان بهتر همکاری خواهد کرد. »

آگاهان در عین حال تاکید می ورزند که پاکستان بی ثباتی در افغانستان را به منافع خودش میداند از این رو نباید به همکاری های صادقانهء آن کشور امیدوار بود.

اما این آگاهان باور دارند که جامعهء جهانی به خصوص امریکا می تواند با وارد کردن فشار های لازم پاکستان را به همکاری های صادقانه نسبت به افغانستان وادار بسازد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG