لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

امیدواری های توافق، روی برنامه اتمی ایران پیدا شده است


مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای 5+1، امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان که روز پنجشنبه آغاز و قرار بود به سطح معینان وزارت های خارجه برای مدت دو روز ادامه یابد یک روز دیگر هم تمدید و خود و زیران خارجه در آن سهم گرفتند.

با تمدید این مذاکرات فشرده و اشتراک وزیران خارجه در آن، امیدواری حصول یک توافق پیدا شد.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه بدون تفصیلات بیشتر اوایل امروز گفت، توافق صورت نگرفت چون برخی مسایل باید حل شوند:

« گردهمایی جنیوا راه پیشرفت را مهیا ساخت ولی به توافق دست نیافتیم چون هنوز هم برخی پرسش های وجود دارد که باید پاسخ گفته شوند. »

کاترین آشتن، رییس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این مذاکرات سهم فعال داشت نیز چنین گفت:

« پیشرفت واقعی بسیار صورت گرفت ولی هنوز برخی اختلافات باقی مانده است. »

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت مذاکرات بسیار خوب انجام شد، توقع اختلافات میرفت و ازین که توافق صورت نگرفت مایوس نشده است:

« من فکر می کنم که ما همه هماهنگی داریم و این مهم است. و این به ما قوت میدهد که در مذاکرات آینده پیشرفت کنیم. پس من واقعاً فکر می کنم که ما سه روز بسیار خوب مذاکرات داشتیم، سه روز بسیار مثمر و این چیزی است که ما می توانیم پیشرفت آینده خود را بر اساس آن بنا سازیم. »

اما رسانه های ایران از قول حسن روحانی رییس جمهور این کشور امروز گزارش دادند که گفت ایران در مذاکرات اتمی یک موضع عاقلانه و منطقی را اتخاذ کرده ولی از حق خود در غنی سازی یورانیم دست نخواهد کشید.

حسن روحانی به پارلمان ایران گفت که ما به طرف های مذاکرات اتمی گفتیم که ایران به کدام تهدید، توهین، و تبعیض تن نمی دهد.

در این میان جان کری وزیر خارجه امریکا گفت واشنگتن به ایران اجازه نخواهد داد که اسلحه اتمی تهیه کند و در مذاکرات هم برای همیشه باز نیست:

« ما برای کاهش اختلافات به جنیوا آمده ایم. و من بدون کدام مبالغه به شما گفته می توانم که ما نه تنها اینکه اختلافات را کاهش دادیم و چیزی که از آن باقی مانده آنرا واضح ساختیم بلکه به سوی پاسخ به این سوال که چگونه کسی می تواند یک برنامه اتمی را کنترول کند و در عین حال از مسالمت آمیز بودن آن نیز اطمینان بدهد پیشرفت قابل ملاحظه داشتیم. »

غرب و اسرائیل گمان می کنند که ایران در عقب برنامه اتمی خود برای ساختن اسلحه اتمی تلاش دارد ولی تهران این اتهامات را بارها رد کرده است.

چندین مرحله تعزیرات بین المللی به ارتباط برنامه اتمی ایران بر این کشور وضع شده است.

حسن روحانی که در نتیجه انتخابات ماه جون گذشته به قدرت رسید وعده داده است که نزاع اتمی را در شش یا دوازده ماه حل می کند.
XS
SM
MD
LG