لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

هیات شورای صلح جهت گفتگو با ملا برادر به پاکستان سفر می کند


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه
وزارت خارجه می گوید به زودی هیات از جانب شورای عالی صلح جهت جلب همکاری ملا عبدالغنی برادر به پروسه صلح افغانستان به پاکستان سفر می کند.

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت حکومت افغانستان امیدوار است که ملا عبدالغنی برادر بتواند طالبان را برای انجام گفتگو با شورای عالی صلح تشویق نماید:

« قسمی که موافقت صورت گرفته در لندن، در آینده نزدیک یک هیات از جانب شورای عالی صلح به پاکستان سفر کند و از نزدیک با ملا برادر گفتگو و دیدار بکنند این صحبت ها و همکاری ها ادامه دارد و ما امیدوار هستیم که سفر شورای عالی صلح هم صورت بگیرد. »

آقای موسی زی افزود مقام های افغان، پاکستان و بریتانیا حدود 10 روز قبل در لندن فیصله کردند که یک هیات از سوی شورای عالی صلح جهت گفتگو با ملا عبدالغنی برادر به پاکستان سفر نماید.

ملا عبدالغنی برادر که فرد شماره دوم طالبان بشمار می رود که پس از سه سال قید به خواست شورای عالی صلح افغانستان یک ماه قبل از سوی حکومت پاکستان از بند آزاد گردید.

اما پس از اعلام آزادی ملابرادر از سوی وزارت خارجه پاکستان چند روز بعد گزارش های به نشر رسیدند که وی آزادی کامل نداشته و از سوی پاکستان تحت نظارت قرار دارد.

مسوولان وزارت خارجه افغانستان و شورای عالی صلح تاکید می کنند که ملا عبدالغنی برادر می تواند در روند پروسه صلح با حکومت افغانستان همکاری کند.

اما حاجی سید داود کارشناس مسایل سیاسی با این مساله موافق نبوده می گوید روابط ملا برادر با طالبان ضعیف شده و گمان نمی رود که وی بتواند طالبان را به گفتگوهای صلح تشویق نماید:

« من فکر نمی کنم که ملا برادر در شرایط که فعلاً پاکستان دارد و در شرایط که خودش قرار دارد شورای عالی صلح را کمک کند یا به مذاکرات بین تحریک طالبان و شورای عالی صلح افغانستان یک راه را باز کند من فکر می کنم فعلاً این مسایل قبل از وقت است و فکر نمی کنم که ملا برادر یک سهم عمده و مهم را به پیش ببرد. »

حکومت افغانستان و شورای عالی صلح همواره گفته اند به بدون همکاری ملا عبدالغنی برادر اگر حکومت ملکی پاکستان خواسته باشد می تواند با پروسه صلح همکاری نماید.

اما حاجی سید داود می گوید، پس از کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی روابط میان حکومت ملکی پاکستان و استخبارات آن کشور به تیره گی گرایده است.

وی با توجه به همین موضوع می گوید، گمان نمی رود که حکومت نوازشریف بتواند با پروسه صلح به گونه همکاری نماید که حکومت افغانستان توقع آنرا دارد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG