لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

جان کری: با ایران بر خلاف منافع متحدین امریکا توافق نخواهد شد


وزیر خارجه ایالات متحده امریکا اطمینان داده است که با ایران بر خلاف منافع متحدین خود توافق نخواهند کرد.

جان کری در مصاحبه با شبکه تلویزیون ان بی سی امریکا که دیروز نشر شد گفت که واشنگتن در معامله با تهران از عجله کار نمی گیرد.

آقای کری در ادامه گفت:
« ما نابینا نیستیم و فکر نمی کنم که نا فهم باشیم. فکر می کنم که حس بسیار قوی داریم تا چگونه اقداماتی را بر مبنای منافع ملی کشور ما و جهان به خصوص متحدین ما مثل اسراییل و کشور های خلیج و دیگران در منطقه روی دست بگیریم. »

وزیر خارجه امریکا هم چنان گفت که نماینده گان کشور های غربی شامل گفتگو ها روی برنامه اتمی ایران مصمم اند که در مذاکرات یک معامله خوب صورت گیرد و یا هیچ معامله یی نشود.

جان کری علاوه کرد که تلاش های آنها این ضمانت را به وجود خواهد آورد که از گفتگو ها چیزی به دست آید که اسراییل و سایر کشور ها خواهان آن اند یعنی این یقین که ایران قابلیت ساخت سلاح اتومی را پیدا نخواهد کرد.

وزیر خارجه امریکا این سخنان را پس از آن ابراز می کند که بنیامین نتانیاهو صدر اعظم اسراییل در نشست دیروز کابینه حکومت این کشور گفت که تمایل زیاد میان ایران و غرب روی رسیدن به یک توافق وجود دارد:

« یک توافق خوب این است که قابلیت ایران را برای ساخت و یا تولید سلاح اتمی کاهش بدهد یا کاملاً از بین ببرد. یک توافق خراب این قابلیت را حفظ می کند و تحریم ها را دور می سازد. امیدوارم که آنها به یک توافق خوب دست پیدا کنند، ما هر آنچه را در توان داریم انجام می دهیم که قدرت ها و رهبران جهان را قناعت بدهیم که از یک توافق خراب جلوگیری کنند. »

نتانیاهو این حرف ها را یک روز پس از آن بیان کرد که نماینده گان ایران و شش قدرت جهان یعنی امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه به علاوه جرمنی به هدف رفع نگرانی های جامعه جهانی در خصوص برنامه اتمی ایران بحث های را برای سه روز در ژینو انجام دادند.

ولیم هیگ وزیر خارجه بریتانیا به روز یکشنبه گفت که رسیدن به یک توافق در راستای جلوگیری برنامه اتمی ایران نزدیک است. آقای هیگ در صحبت با بی بی سی افزود که ادامه پروسه جاری گفتگو ها اهمیت حیاتی دارد.

تحلیلگران می گویند، تهران در این زمینه شاید متمایل باشد که در بدل دور شدن بعضی از تحریم های اقتصادی بالای این کشور، برخی از امتیازات را برای غرب پیشنهاد کند.

زیرا به باور آنها در نتیجه این تحریم ها طی سال های اخیر صادرات نفت ایران که در اقتصاد این کشور نقش حیاتی دارد کاهش یافته است.
XS
SM
MD
LG