لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

«بریتانیا عساکر افغان را مانند افسران هندی و پاکستانی آموزش دهد»


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
رییس جمهور کرزی ابراز امیدواری کرده است که استادان بریتانیایی در اکادمی افسران اردو، سربازان افغان را به مانند افسران هندی و پاکستانی آموزش بدهند.

وی این موضوع را به روز دوشنبه در محفل افتتاح اولین دوره تحصیلی اکادمی افسران اردوی افغان در کابل بیان کرد.

این اکادمی به کمک مالی بریتانیا ساخته شده است.

آقای کرزی می گوید که بریتانیا در آموزش نظامی پیش دست بوده و اگر از این کمک آنها به گونه درست استفاده شود، تا چند سال دیگر افغانستان در سطح جهان یک اردوی بی نظیر خواهد داشت:

« امیدوار هستیم چیزی را که این ها از لحاظ فهم و دانش به اختیار ما می گذارند از آن استفاده درست بکنیم و به انتظار روزی می باشیم که افسران جوان فارغ اکادمی شوند و در چهره آنها افغانستان قوی تری را ببینیم. از کمک و مساعدت به موقع و خوب انگلستان تشکر می کنم و مطمین هستم که آنها به همان خوبی که افسر پاکستان تربیه کردند، نیروهای ما را هم تربیه بدهند و بهتر از آن هم آرزوی ما است. »

به اساس گزارش ها هند و پاکستان دو کشوری اند که ارودی شان توسط بریتانیا آموزش داده شده است.

به گفته وزارت دفاع، موافقتنامه ایجاد اکادمی افسران اردوی افغانستان در سال 1391 میان مقام های افغان و بریتانیایی به امضا رسید و در نزدهم میزان همان سال، سنگ تهداب آن گذاشته شد.

این اکادمی در بیستم عقرب سال 1392 یعنی روز دوشنبه، اولین دور آموزشی اش را به اشتراک دو صد و هفتاد محصل آغاز کرد.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که اکادمی افسران اردو معادل اکادمی سن هارس بریتانیا بوده و در چوکات پوهنتون ملی دفاع افغانستان، فعالیت می کند.

قرارگاه، پنج دیپارتمنت، سه کندک محصلین، یک تولی اناثیه و یک مرکز پزیرش از جمله امکانات اند که در این اکادمی برای محصلان، فراهم شده اند.

هم چنان گفته می شود که دوره های تحصیلی اکادمی یک ساله می باشد و حدود 126 مربی از انگلستان و برخی از کشورهای دیگر جهان در آموزش سربازان افغان سهم می گیرند.

در عین حال فلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا در محفل که به همین مناسبت دایر شده بود، ایجاد این اکادمی را فصل تازه از روابط شان با افغانستان عنوان کرد:

« این یک موقع تاریخی است، در چند سال اخیر اردوی افغان و نیروهای آیساف دوشادوش هم کار کردند، افتتاح این اکادمی نمایانگر آغاز یک فصل جدید در روابط ما خواهد بود، افسران کشورهای انگلستان، آسترالیا، زیلاند جدید و ناروی که در اینجا حضور دارند، چشم به راه اند تا با همکاران افغان خود در اکادمی نظامی اردوی افغانستان به فعالیت های خوش در عرصه آموزش نسل آینده اردوی افغان ادامه بدهند تا بتوانیم این اکادمی را منحیث میراث دایمی قربانی های مشترک پابرجا نگهداریم و بتوانیم مایه امیدواری برای آینده افغانستان گردیم. »

مسوولان می گویند که آنها می کوشند در این اکادمی به سربازان و افسران اردوی افغان زمینه کسب آموزش های معیاری را فراهم بکنند.

در حال حاضر بیش از پانزده مکتب مسلکی در خصوص آموزش و تربیه اردوی ملی در کشور وجود دارند.

امین الله کریم قوماندان پوهنتون ملی دفاع افغانستان می گوید که دراین پوهنتون همه روزه حدود شش تا هفت هزار محصل درس می خوانند.

وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم همچون برنامه ها سطح کیفیت و ظرفیت در اردو افغانستان بهبود یابد.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG