لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

محصلین: مسایل مذهبی و سیاسی، سبب اخلال روند تدریس پوهنتون ها می شوند


شماری از محصلان و استادان پوهنتون کابل می گویند که روند درسی در این پوهنتون بخاطر برگزاری مراسم عاشورا برای مدت پنج تا ده روز متوقف شده است.

تعداد از محصلان پوهنتون های کابل انتقاد کرده اند که حکومت بخاطر برگزاری مراسم مذهبی و مسایل سیاسی در برخی موارد سبب اخلال روند تدریس پوهنتون ها می شود.

چند تن از محصلان پوهنتون کابل در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرده اند که جریان تدریس بخاطر برگزاری مراسم عاشورا برای مدت پنج تا ده روز متوقف شده است.

سه تن از محصلین می گویند این رخصتی روند تدریس را با مشکل مواجه خواهد ساخت:

« ده روز یا یک هفته که پوهنتون رخصت است همه از درس های خود عقب می مانند، بعضی ها که صنف چهارم هستند نمی توانند امسال فارغ شوند.»

«این رخصتی برای محصلین که ولایات شان دور است مشکل است که دوباره بیایند، این یک نوع نابسامانی را ایجاد کرده است.»

« این رخصتی کار خوب نیست بخاطریکه سال گذشته محصلین صنف های چهارم شرعیات و حقوق هم از استاژ قضایی شان عقب ماندن و هم از وظیفه بازمانده اند که تا حال بیکار هستند و امسال نیز محصلین صنف چهار به همین سرنوشت دچار خواهند شد.»


گفته می شود وزارت تحصیلات عالی این تصمیم را به هدف جلوگیری از خطرات احتمالی در مراسم عاشورا روی دست گرفته است.

سال قبل در آستانه تجلیل از دهم محرم شماری از محصلین اهل تشیع که می خواستند این مراسم را در لیلیه پوهنتون کابل برگزار کنند با عکس العمل تعداد دیگر از محصلین روبرو شدند که این موضوع منجر به درگیری میان محصلین گردید.

مسوولان امنیتی در همان روز گفته بودند که در این حادثه یک محصل کشته و چهار تن دیگر زخمی شده اند.

در این حال شماری از استادان پوهنتون کابل با تصمیم تعطیل پوهنتون از سوی حکومت مخالفت کرده می گویند که این کار بالای دروس محصلان تاثیر منفی بجا می گذارد.

احمد شاه زغم یکی ازاستادان پوهنتون کابل در مورد گفت:

« این کار بالای پروسه تحصیلات عالی تاثیر منفی دارد، هر محصل ما که روزانه بین چهار تا شش ساعت درس می خواند، اگر آن را در هفته و سمستر محاسبه کنید ما در ساعات درسی چقدر تاوان می کنیم.»

استادان پوهنتون کابل می گویند، رخصتی محصلین تنها بخاطر مراسم عاشورا نبوده ممکن این رخصتی بخاطر برگزاری لویه جرگه مشورتی بیش از یک ماهء دیگر طول بکشد.

در عین حال تعداد از استادان پوهنتون پل تخنیک کابل شکایت می کنند که جریان تدریس در این پوهنتون از تاریخ دهم عقرب بخاطر آماده گی های برگزاری این جرگه متوقف شده است.

آنان می گویند که حکومت بخاطر تدویر این جرگه باید محل مناسب را مد نظر بگیرد تا سبب ایجاد مشکلات به پوهنتون ها نگردد.

پوهاند عبدالغفار نورزاد یکی از استادان این پوهنتون در مورد گفت:

« این جرگه بخاطر حل مشکلات ملت است، اما در اینجا به نفع ملت نیست، شماری از محصلین ما که از ولایات آمده اند در این جا سرگردان هستند حکومت خیمه را گرفته در کنار شورای ملی انتقال بدهد و در آن جا امنیت اش را تامین کند.»

در این حال یک مسوول وزارت تحصیلات عالی که نخواست از وی نام برده شود می گوید که رختصی محصلین پوهنتون کابل برای چند روز محدود است.

به گفته این منبع روند تدریس در این پوهنتون شنبه آینده دوباره از سر گرفته می شود. اما وی در ارتباط به شکایات محصلین و استادان پوهنتون پلتخنیک چیزی نگفت.

برگزاری لویه جرگه مشورتی در کنار اخلال روند تدریس پوهنتون پل تخنیک به باشنده گان نزدیک محل برگزاری این جرگه نیز مشکلات را ایجاد کرده است.

قرار است این جرگه به هدف بحث روی توافقنامه امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا تا کمتر از ده روز دیگر برگزار گردد.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG