لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

نماینده گان حزب اسلامی نیز به جرگه مشورتی دعوت شده اند


صادق مدبر رییس دارالانشاء کمیسیون برگزاری جرگهء مشورتی
صادق مدبر رییس دارالانشاء کمیسیون برگزاری جرگهء مشورتی
مسوولان کمیسیون برگزاری لویه جرگهء مشورتی بحث روی توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل واشنگتن می گویند که از نماینده گان حزب اسلامی جهت اشتراک در این جرگه دعوت به عمل آمده است.

صادق مدبر رییس دارالانشاء کمیسیون برگزاری این جرگه روز دوشنبه در جلسهء شورای وزیران گفته است که این کار به اساس پیشنهاد هیات رهبری حزب اسلامی صورت گرفته است.

به اساس گزارش ها هفتهء گذشته یک هیات از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به کابل آمده و با رییس جمهور کرزی در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرده است.

از اشتراک نماینده گان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در حالی خبر داده می شود که رهبری این حزب بار ها با حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مخالفت کرده اند.

در جریان بیش از یک دهه گذشته طرفداران این حزب با نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان و سربازان افغان جنگیده اند.

گلبدین حکمتیار رهبری این حزب بار ها گفته است، تا زمانی که تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکند، دست از مخالفت و جنگ نمی کشند.

صادق مدبر گفت که فهرست اشتراک کننده گان این جرگه به شمول افغان های مهاجر در ایران، پاکستان و سایر کشور ها، 10 تن کاندیدان ریاست جمهوری و معاونین آن نهایی شده است.

به این ترتیب تعداد مجموعی اشتراک کننده گان لویه جرگه مشورتی به 2500 تن می رسد.

به اساس معلومات کمیسیون برگزاری لویه جرگه تمام این افراد سه روز قبل از برگزاری لویه جرگه جهت ثبت نام و اخذ کارت های دخول به کابل دعوت شده اند.

صادق مدبر در جلسه شورای وزیران گفته است که اولین جلسهء افتتاحیه این جرگه تحت اجندا مشخص یعنی چگونگی امضاء توافقنامه امنیتی با جانب ایالات متحده امریکا به تاریخ 30 عقرب برگزاری می شود.

به گفته مدبر محتوا توافقنامه امنیتی در کمیته های پنجاه گانه لویه جرگه مشورتی طی مدت دو الی سه روز مورد بحث قرار گرفته و نتایج آن در قطعنامه این جرگه منعکس و غرض تائید به جلسه اختتامیه لویه جرگه ارایه می گردد.

در جلسهء شورای وزیران، معین محافظت عامهء وزارت امور داخله، افغانستان از آماده گی های امنیتی برای تامین امنیت محل و روز های برگزاری لویه جرگه اطمینان داده است.

شورای وزیران به وزارت دفاع، امور داخلهء و ریاست عمومی امنیت ملی را موظف نموده تا در روز های عاشورا و لویه جرگه مشورتی تدابیر بیشتر امنیتی را اتخاد نمایند.

پیش از این شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که مسوده توافقنامه امنیتی، کابل و واشنگتن به لسان های دری، پشتو و انگلیسی آماده شده است.

مسوولان برگزاری کمیسیون لویه جرگه گفته است که هشتاد تن از حقوق دانان برای تشریح ماده های این توافقنامه به اشتراک کننده لویه جرگه دعودت شده اند.

هرچند حکومت افغانستان بار ها تاکید کرده است که در لویهء جرگه مشورتی تنها و تنها روی توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن بحث می شود، اما برخی از اعضای شورای ملی و جریان های سیاسی در این ارتباط شک و تردید کرده اند.

آنان می گویند که ممکن حکومت افغانستان در این جرگه مسایل دیگر چون تعویق زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال آینده نیز مطرح شود.


مصطفی بشارت
XS
SM
MD
LG