لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

بهیر: حزب اسلامی در لویه جرگه اشتراک نمی کند


غیرت بهیر نماینده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار
غیرت بهیر نماینده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار
حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مساله اشتراک این حزب در لویه جرگه مشورتی را رد کرده است.

با آن که کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی از اشتراک هیات حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در این جرگه سخن می زند، اما حزب اسلامی این مساله را رد می کند.

نجیب امین معاون پالیسی و تخنیکی دارالانشای کمیسیون برگزاری این جرگه به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که قرار است یک هیات از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در لویه جرگه مشورتی اشتراک کند:

« اشتراک هیات حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از سوی آقای غیرت بهیر پیشنهاد شده بود که پس از بررسی و مشوره رییس جمهور افغانستان فیصله صورت گرفت که آنان می توانند در این جرگه عضویت پیدا کنند، امیدوار هستیم که این هیات هفته آینده به کابل آمده و در بحث های لویه جرگه مشورتی شرکت کند.»

آقای امین افزود که هیات هفت نفره حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمیتار هفته آینده جهت اشتراک در لویه جرگه مشورتی وارد کابل خواهد شد.

صادق مدبر رییس دارالانشاء کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی به روز دوشنبه در جلسه شورای وزیران گفته است که به اساس پیشنهاد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، یک هیات این حزب نیز در این جرگه اشراک خواهد کرد.

هیات حزب اسلامی حکمتیار به رهبری غیرت بهیر هفته گذشته به کابل آمده بود و در کنار دیدار با رییس جمهور کرزی با شماری از کاندیدان احتمالی ریاست جمهوری نیز ملاقات کرده است.

اما در این میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مساله اشتراک در لویه جرگه مشورتی را رد می کند.

غیرت بهیر نماینده این حزب در صحبت تلیفونی از پاکستان به رادیو آزادی گفت، آنچه که منجر به باقی ماندن نیرو های بین المللی در افغانستان شود برای آنان قابل قبول نیست.

آقای بهیر افزود که اشتراک کننده های لویه جرگه نماینده های مردم نبوده، بلکه از سوی حکومت این کشور انتصاب گردیده اند:

« ما خواست اشتراک در لویه جرگه مشورتی را مطرح نکرده ایم، ما در اصول با تدویر این گونه جرگه ها مخالف هستیم، به عقیده ما تمام اعضای این جرگه انتصابی اند و از آنها بحیث سمبول استفاده می گردد، باید بگویم در لویه جرگه مشورتی که بخاطر امضای سند قرارداد امنیتی افغانستان با امریکا برگزار می گردد، سوال اشتراک ما نیز پیدا نمی شود.»

آقای بهیر افزود که هیات حزب اسلامی در سفر اش به کابل در خصوص اشتراک در لویه جرگه مشورتی اجندای نداشته است.

برخی از آگاهان می گویند، اگر حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در لویه جرگه مشورتی اشتراک کند می تواند تغییر مهمی در موقف مخالفان مسلح دولت افغانستان به حساب بیاید.

مسوولان در کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی می گویند که قرار است این جرگه بتاریخ سی عقرب به اشتراک 2500 نماینده مردم در کابل برگزار گردد.

اگر قرار داد امنیتی میان کابل و واشنگتن به امضا برسد، ایالات متحده امریکا اجازه خواهد یافت تا به حضور نظامی اش پس از سال 2014 میلادی در افغانستان ادامه بدهد.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG