لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۸

گاردین: اوباما از فراموشی جنگ افغانستان هشدار می دهد


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان رییس جمهور امریکا از فراموشی جنگ افغانستان هشدار می دهد که در بخش آن می نویسد : رییس جمهور اوباما در روز یادبود از عساکر سابقه دار بار دیگر به خطر فراموش شدن جنگ افغانستان اشاره نمود.

روزنامه می افزاید، رییس جمهور اوباما در مراسم سالانه در قبرستان آرلنگتن بار دیگر گفت که طولانی ترین جنگ امریکا به زودی خاتمه پیدا می کند و انتقال مسوولیت به قوای افغانستان در زمستان تکمیل می شود.

روزنامه این سخنان رییس جمهور امریکا را اقتباس کرده که می گوید مانند هر بحران دیگر خطر آن وجود دارد که خدمات سابقه داران در جبهه اول این جنگ هم فراموش شود.

رییس جمهور امریکا در یکزمانی در این مورد سخن می گوید که تعداد زیاد عساکر امریکایی در زمستان سال جاری افغانستان را ترک می کنند و توجه مردم به این جلب شده که سرنوشت کشور جنگ زده افغانستان به کجا خواهد رسید.

به نوشته روزنامه گاردین برای مردم امریکا این ضرور است که جنگ افغانستان را فراموش نکنند و از همه مهمتر اینکه قربانی عساکر امریکایی در افغانستان از نظر انداخته نشود.

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود می نویسد طالبان بار دیگر در مورد برگذاری لویه جرگه در رابطه با توافق امنیتی بین افغانستان و امریکا تهدید کرده اند.

روزنامه به یک اعلامیه طالبان اشاره می کند که میگوید، اگر در لویه جرگه حضور قوای امریکا در افغانستان تایید شود، آنها هر عضو این لویه جرگه را در لست خایینین ملی قرار داده و هریک آنها را جداگانه از بین خواهند برد.

اما روزنامه از قول رییس دارالانشای کمیسیون برگذاری لویه جرگه صادق مدبر می نویسد که گفته است ، اینگونه تهدیدهای طالبان اعضای لویه جرگه را نگران نمیسازد و آنها کار خودرا ادامه خواهند داد. به گفته او تمام اقشار جامعه بشمول مخالفین به این لویه جرگه دعوت شده اند تا نظریات خودرا بیان کنند.

روزنامه وال ستریت ژورنال می افزاید این درست است که یک تعداد مردم افغانستان با توافق امنیتی و حضور عساکر امریکایی بعد از سال2014 در افغانستان مخالفت می کنند، اما شمار دیگری هستند که خواهان ادامۀ حضور امریکا در افغانستان می باشند و از آن حمایت می کنند.
XS
SM
MD
LG