لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

نگرانی ها در مورد مداخله برخی کشورها در جرگه مشورتی


همزمان با مشخص شدن روز برگزاری لویه جرگه مشورتی که هدف بحث روی توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن خوانده شده، نگرانی ها از مداخله برخی کشور ها برای مختل ساختن این جرگه مطرح می شوند.

عمر داوود زی وزیر داخلهء افغانستان به روز سه شنبه در نشستی با اعضای کمیسیون های دفاعی و امنیت داخلی ولسی جرگه گفت که کشور های خارجی به همکاری مخالفین مسلح این کشور در تلاش ایجاد موانع به سر راه این جرگه اند.

به گفتهء داوود زی در چند روز اخیر نیروهای امنیتی افغان چندین پلان حملهء مخالفین را خنثی کرده اند:
« دشمن به وسیله موتر باربری می خواست مواد انفجاری را داخل افغانستان نماید که یکی آن در ولایت پکتیا خنثی شد، دومی آن امکان دارد که در خط دیورند و یا آنطرف خط دیورند از بین برده شده باشد و ما تلاش می نمایم که موتر سومی را شناسایی و از بین ببریم تا در شهر کابل داخل نشود، و به اساس گزارش های که بدست ما رسیده هدف دشمن تخریب از بین بردن لوبه جرگه می باشد. »

لویه جرگهء مشورتی به هدف اتخاذ فیصله نهایی بخاطر امضای سند امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به روز پنجشنبه هفته آینده در شهر کابل برگزار می شود. به اساس معلومات کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی، در این جرگه دو هزار و پنجصد تن اشتراک کند.

هرچند مسوولان امنیتی افغان از کشوری که در تلاش مختل ساختن لویه جرگه اند نام نبرده اما برخی از کارشناسان می گویند که ایران و پاکستان دو همسایه افغانستان با امضاء توافقنامه امنیتی و حضور سربازان امریکایی در افغانستان مخالف اند.

حسام الدین حسام معاون ریاست عمومی امنیت ملی در صحبت با تعداد از اعضای ولسی جرگه تایید کرد که یک تعداد کشور ها در تلاش برهم زدن لویه جرگه اند.

هرچند وی از کشور مشخص نام نبرد اما تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغان نمی گذارند که مخالفین افغانستان به اهداف شان نایل شوند.

مسوولان امنیتی اطمینان داده اند که در خصوص تامین امنیت محل و روز برگزاری لویه جرگه مشورتی از هیچ تلاش دریغ نخواهد کرد.

هرچند برخی از اعضای شورای ملی و جریان های سیاسی با امضاء توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن عکس العمل نشان داده اند اما برخی از مسوولان حکومت و کارشناسان افغان امضاء این سند را به نفع افغانستان می دانند.

به باور این افراد اگر در لویهء جرگه مشورتی در خصوص امضاء این توافقنامه فیصله مثبت صورت گیرد این کار به نفع آینده افغانستان خواهد بود.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG