لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

ادارهء اوباما خواستار فرصت بیشتر برای دیپلوماسی با ایران است


جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا بعد از یک هفته مذاکرات پرتنش با متحدان عصبانی آن کشور در شرق میانه به امریکا برگشت. وی روز چهارشنبه در برابر همکاران سابقش در مجلس سنا دوسیهء ادارهء امریکا را در مورد ایران ارایه کرده، از آنها خواست، بستهء تعذیرات نو و شدیدتر بر ایران را که مورد بحث قرار دارد به حالت تعلیق قرار دهند.

ادارهء رییس جمهور اوباما با کانگرس آن کشور کار می کند تا وقت بیشتر را برای دیپلوماسی با ایران کمایی کند.

اما نماینده گان جمهوری خواه و دموکرات با آن شدیداً مقاومت می کنند. آن ها برای تشدید فشارهای بیشتر بر اقتصاد ایران مصمم اند تا در گفتگوهای روی مسالهء جنجال برانگیز هستوی ایران به آن کشور امتیاز داده نشود.

همزمان با این یک کمیتهء کانگرس امریکا با تدویر جلسهء استماعیه و اظهار باور به اتخاذ تدابیر خیلی شدید تر در مورد تهران از تلاش های جان کری و ادارهء رییس جمهور اوباما ابراز نا امیدی کرده است.
سناتورمارک کرک (Mark Kirk) می گوید:
"برای جلوگیری از جنگ و دستیابی ایران به اسلحهء اتمی، تعذیرات به حیث بهترین روش باقی می ماند."

اما قصر سفید به قانونگذاران امریکایی در مورد وضع تحریم های تازه بر ایران هشدار داده، خواستار دادن فرصت برای دیپلوماسی شده است.

جی کارنی، سخنگوی قصر سفید با اظهار اینکه افزایش تعذیرات بر ایران امکان جنگ را بلند برده می تواند، می گوید:
"این تصمیم برای حمایت از دیپلوماسی و حل مسالمت آمیز این موضوع اتخاد شده است. مردم امریکا یک راه حل مسالمت آمیز را که قابل توجیه و درک باشد، برای جلوگیری از دستیابی ایران به اسلحهء اتمی ترجیح می دهند و این توافق نامه ظرفیت آن را دارد. مردم امریکا رفتن بسوی جنگ را نمی خواهند."

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:
اختلاف نظر بین رییس جمهور بارک اوباما و برخی اعضای کانگرس آن کشور در مورد ایران در زمینهء شیوه ها و تکتیک، نه در محتواست. همه می خواهند از دستیابی ایران به توانمندی ساختن اسلحهء اتمی جلوگیری کنند. حتی سختگیر ترین ها در کانگرس امریکا می گویند، دیپلوماسی را بر تهاجم نظامی ترجیح می دهد.
ادارهء رییس جمهور اوباما به حکومت ایران امکاناتی را پیشنهاد کرد که بر اساس آن می توانست بخشی از ملیارد ها دالر منجمد شده اش را دوباره بدست آورد. باقی تعذیرات تا زمانی که ایران نگرانی ها در زمینهء برنامهء جنجال برانگیز اتمی اش را از میان می برد، به جای آن باقی می ماند.
برخی اعضای کانگرس امریکا نگرانی از آن دارند که رییس جمهور اوباما خیلی سریع حرکت می کند.

ایران تاکید می کند که غنی سازی یورانیوم را به مقصد تولید انرژی و اهداف طبی انجام می دهد و مقاصد مخفی نظامی ندارد. ایران تا انتخاب حسن روحانی به حیث رییس جمهور آن کشور از مصالحه در مذاکرات با قدرت های بزرگ جهان، خودداری می کرد.

با آنکه مقاومت شدید وجود دارد، اما جان کری وزیر خارجهء امریکا و وندی شرمن مذاکره کنندهء ارشد امریکا در مذاکرات هستوی با ایران امیدوارند که در جریان جلسهء روز چهارشنبه اعضای کمیتهء بانکی مجلس سنا را به تعلیق قراردادن فشارهای شدیدتر اضافی بر اقتصاد ایران متقاعد سازند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG