لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

اهالی ولسوالی کوهستانات: افراد مسلح غیر مسوول به ناحق مردم را می کشتند


تعدادی از افرادیکه به خاطر ظلم و ستم افراد مسلح غیر مسوول از ولسوالی کوهستانات سرپل فرار کرده و به مرکز این ولایت پناه آورده اند.
تعدادی از افرادیکه به خاطر ظلم و ستم افراد مسلح غیر مسوول از ولسوالی کوهستانات سرپل فرار کرده و به مرکز این ولایت پناه آورده اند.
بیشتر از 80 خانواده از ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل به ترک خانه های شان مجبور شده اند. این بیجا شده ها می گویند که به اثر کشتار بی رحمانه، تجاوز به فامیل های شان، لت کوب و تهدید ها از سوی یک عده افراد مسلح زور مند و غیر مسوول، به طور دسته جمعی اقدام به ترک خانه های شان کرده در خرابه ها و باغات مردم شهر سرپل پناهنده شده اند.

عبدالحی باشنده قریه آلر ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل به رادیو آزادی در زمینه گفت:

« بخاطر تهدید، ظلم، کشتار و تجاوز شخص حاجی عبدالعزیز در قریهء ما که او شخص تفنگ سالار و زورمند است، در سال گذشته تقریباً 14 نفر از همین مردم را به ناحق به قتل رسانیده حالا این مردم زورمندی و تهدید آنها را تاقت کرده نتواسته و یک شب تصمیم گرفتند و با همین طفل ها به کوه بالا شده و خود را به مرکز ولایت رساندند.»

تعدادی دیگر از این خانواده ها نیز با تایید گفته های عبدالحی، خواستار تصفیه قریهء شان از وجود افراد مسلح و دستگیری قاتلین اولاد های شان از سوی دولت شدند:

« ما را فرار دادند، ده - دوازده روز شده که ما از قریه و خانهء خود فرار شده ایم، در همینجا آمدیم گشنه و تشنه با یک بولک اولاد همراه با بیوه زنان، بیچاره شده همه در یک باغ زنده گی می کنیم. عبدالعزیز قوماندان، 250 عسکر مسلح دارد. ما مردم را تهدید می کند و در قریهء مان زنده گی کردن نمی ماند، یک دو روز شده ما خانه های خود را ترک گفتیم و فرار کردیم. ما در اینجا 85 فامیل هستیم، این جمعیت در کجا بروند.»

در این حال عبدالجبار حقبین والی سرپل با تایید مهاجرت دسته جمعی این خانواده ها می گوید، در این روز ها مساعدت های لازم با آنان صورت می گیرد و در قسمت اسکان آنها در جای مناسب و همچنان پاکسازی قریهء آلر از وجود مخالفین مسلح دولت و افراد مسلح غیر مسوول، اقداماتی نیز روی دست است:

« ریاست مهاجرین ما در قسمت این بیجا شده ها برنامه های خوب دارد و اینها را کمک می کند و شلتر هم در نظر دارند و از طریق موسسهء همکار شان در مزار شریف کمک ها در نظر است برای شان برسد. پیش ما هم آمده بودند هر چیزی که در توان ولایت بود ما هم برای شان کمک کردیم و در قسمت قاتلین آنها برای تان بگویم که همان افراد مسلح غیر مسوول هستند که با طالبان هستند و ما عملیات زمینی و هوایی را در نظر داریم، انشاءالله انتقام خود را ما می گیریم، چرا که او مناطق کوهستانی است بدون عملیات هوایی نمی شود.»

والی سرپل اطمینان داد که امنیت در آن ساحات به زودی تامین خواهد شد و زمینه برگشت بیحا شده های کوهستانات سرپل مساعد خواهد گردید. اما معلوم نیست که چه وقت این کار صورت می گیرد.

ولسوالی کوهستانات از جمله ولسوالی های دور دست ولایت سرپل است که به گفته مسوولان این ولایت،180 کیلومتر از مرکز سرپل فاصله داشته و از ناامن ترین ولسوالی های سرپل به شمار می رود.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG