لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

بازتاب مسایل افغانستان در برخی از روزنامه های جهان


ایکونومیست
پس از افغانستان، ناتو یا پیمان اتلانتیک شمالی دنبال یک نقش نو است.

مجلهء بریتانیایی ایکونومیست می نویسد که در حال حاضر، ناتو در حال نگریستن به نقش کهنه است.

به نوشتهء ایکونومیست، اگر قرارداد امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن امضا شود، شمار سربازان ناتو در افغانستان کاهش خواهد یافت.

مجله می نویسد، حالا این تعداد یک صد هزار است و آنگاه ممکن است به 12 هزار کاهش یابد و صرفاً به آموزش، مشوره دهی و همکاری نیرو های افغان محدود شود.

ایکونومیست نوشته، سربازان که قرار است باقی بمانند نقشی اندکی در مبارزه با تروریزم هم خواهند داشت.

اما، به نوشتهء مجلهء ایکونومیست پس از پایان نقش جنگی ناتو در افغانستان، تروریزم و حمله های انترنتی دو خطر عمدهء فرا روی این پیمان نظامی خواهند بود، مواردی که به عنوان یک مفهوم ستراتیژیک در اجلاس لیزبون در سال 2010 میلادی رویش توافق شده بودند و در واقع به پاسخگویی متفاوت نیاز دارند.

ایکونومیست می نویسد که ناتو برای حفظ تسلسل نیاز دارد تا امنیت را فرا تر از اروپا برقرار کند.

والستریت ژورنال
روزنامهء والستریت ژورنال نوشته که مطرح شدن ملا فضل الله روابط میان کابل و اسلام آباد را پیچیده ساخته است.

درین مطلب آمده است که مقام های پاکستانی و دیپلوماتان غربی می گویند که ملا فضل الله و مردانش در یک عملیات اردوی پاکستان در سال 2009 میلادی از درهء سوات رانده شدند و در مناطق کوهستانی کنر و نورستان در افغانستان مستقر شده اند.

پس از کشته شدن حکیم الله محسود رهبر پیشین طالبان پاکستانی در یک حمله طیارهء بی پیلوت در وزیریستان شمالی، گفته اند که آنان مرکز ها و تاسیسات حکومتی را در پاکستان هدف قرار خواهند داد.

به نوشتهء والستریت ژورنال، اگر چنین شود، روابط میان کابل و اسلام آباد بسیار خراب می شود.

در ادامهء این مطلب آمده که واشنگتن و کابل در حال مذاکره در مورد امضای قرارداد امنیتی دو جانبه استند و از سوی دیگر امریکا برای خروج از افغانستان به راه های ترانزیت از طریق خاک پاکستان نیاز دارد که به باور والستریت ژورنال مسالهء ملا فضل الله مقام های امریکایی را با یک وضعیت دشوار رو به رو کرده است.
XS
SM
MD
LG