لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

سادات: خدمات پُستی به اروپا از طریق ترکیه انجام میشود


وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید با ایجاد یک مرکز ترانزیتی در شهر استانبول، پس از این خدمات پستی به کشور های اروپایی از طریق ترکیه انجام می شود.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید، با عرضه خدمات پُستی از طریق ترکیه زمان رفت و برگشت مراسلات و پارسل ها به کشور های اروپایی و امریکایی از سه هفته به پنج روز کاهش خواهد یافت.

به گفته مسوولان این وزارت، انتقال مراسلات از طریق مرکز ترانزیتی در شهر استانبول سر از امروز یکشنبه 26عقرب رسماً آغاز می گردد.

وهاب الدین سادات معین وزارت مخابرات به روز یک شنبه در نشست خبری گفت، انتقال مراسلات از طریق این مرکز به گونهء معیاری و استندرد بین المللی صورت می گیرد:

« ما با استانبول یک تفاهمنامه امضا کردیم که در روشنایی این تفاهمنامه با ما همکاری می کنند تا مراسلات که از طریق افغانستان به کشور های اروپایی و امریکایی ارسال می شود از طریق استانبول انجام شود و هرگاه از آن طرف به افغانستان می آید نیز از همین طریق صورت بگیرد، مراسلاتی که قبلاً بین 20 تا بیست پنج روز می رسید و یا برعکس به افغانستان می رسید، حالا در مدت دو تا پنج روز می رسد.»

آقای سادات می گوید، با کشور های فرانسه و چین نیز در تماس هستند تا خدمات پُستی سریع و زود رس را در همکاری با این کشور ها به مردم عرضه نمایند.

عرضه خدمات پُستی از سال های بسیار قدیم در افغانستان رایج بود و در حال حاضر هم بیش از 400 پسته خانه دولتی در این بخش فعال اند.

در جریان دوازده سال گذشته در کنار فعالیت یک شرکت پُست دولتی، چندین شرکت خصوصی پُست نیز در افغانستان به فعالیت آغاز کرده اند.

مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی می گویند که یک تعداد این شرکت های خصوصی خارجی اند.

در این حال تعداد از باشندگان شهر کابل از این اقدام وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی استقبال کرده اند.

دو تن از این باشنده گان در مورد گفتند:

« این یک کار بسیار خوب است، ما بسیار خوش هستیم، حالا مردم می توانند نامه های شان را ظرف پنج روز دریافت کنند، قبلاً مشکل بسیار زیاد بود.
این کار بسیارخوب است که وزارت انجام داده برای مردم سهولت ایجاد شده و ما می خواهیم سهولت ها بیشتر گردد.»

وزارت مخابرات می گوید، در این اواخر علاقه مندی مردم نسبت به خدمات پُستی بیشتر شده و عواید عرضه خدمات پُستی در تناسب به شش ماه سال گذشته پانزده درصد افزایش یافته است.

به گفته مسوولان این وزارت، عواید خدمات پُستی در سال گذشته 67 میلیون افغانی بوده که این رقم امسال به 77 میلیون افزایش یافته است.
افغانستان در حال حاضر بر علاوه مسیر پاکستان و استانبول، خدمات پُستی را در قسمت انتقال فضایی بین المللی از طریق دوبی انجام می دهد که به گفته وزارت مخابرات این مسیر نسبت به مسیر پاکستان مصوون، مطمین و سریع تر می باشد.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG