لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

پشه یی: اشتراک کننده های لویه جرگه باید تا 29 عقرب خود را ثبت نام کنند


مسوولان کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی می گویند که تدابیر و آماده گی ها برای برگزاری لویه جرگه مشورتی به گونه کامل پایان یافته اند.

کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی می گوید، ورود اشتراک کننده های این جرگه به کابل ادامه دارد.

به گفته مسوولان این کمیسیون، پروسه ثبت نام اشتراک کننده های لویه جرگه از روز یکشنبه آغاز شده است.

عبدالخالق حسینی پشه یی سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که تا کنون پنجصد تن جهت اشتراک در این جرگه ثبت نام شده اند.

آقای پشه یی افزود که بیست و نهم عقرب آخرین روز ثبت نام برای اشتراک در این جرگه خواهد بود:

« پروسه ثبت نام اشتراک کننده های لویه جرگه مشورتی ادامه دارد، ما امیدوار هستیم که مهاجرین از ایران، پاکستان و اروپا نیز امروز به کابل برسند و از ولایات نیز به شهر کابل امروز خواهند رسید.
ما امیدوار هستیم همه اشتراک کننده های لویه جرگه مشورتی تا بیست و هشتم همین ماه به کابل بیایند و اگر نتوانند باید تا تاریخ بیست و نُه عقرب به کابل آمده و ثبت نام شان صورت بگیرد.»


آقای پشه یی افزود که مسوده قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن در روز دوم لویه جرگه مشورتی به زبان های دری و پشتو در دسترس اشتراک کننده های این جرگه قرار داده خواهد شد.

لویه جرگهء مشورتی به هدف نظر خواهی از مردم در مورد موافقتنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به تاریخ 30 عقرب یعنی به روز پنجشنبه برگزار خواهد شد.

قرار است دو هزار و پنجصد تن در این جرگه شرکت کنند.

در خصوص تامین امنیت روز های برگزاری لویه جرگه در نشست روز یکشنبه شورای امنیت بحث شده و این شورا از تمام اشتراک کننده های جرگه و مقامات بلند رتبه دولتی خواسته تا در تامین امنیت این جرگه با موظفین امنیتی همکاری کنند.

در حالی که چهار روز به برگزاری این جرگه باقی مانده شهر کابل تحت تدابیر جدی امنیتی قرار دارد.
حتی جاده های که به محل برگزاری لویه جرگه منتهی می شوند از سوی نیرو های امنیتی مسدود شده اند.

در این حال شماری از مردم با آنکه اتخاذ تدابیر امنیتی را برای برگزاری لویه جرگه مشورتی ضروری می دانند، اما تاکید می کنند که این تدابیر نباید مانع رفت و آمد مردم و سبب ایجاد ازدحام ترافیک گردد.

دو تن از باشنده های شهر کابل در مورد گفتند:

« تدابیر امنیتی که گرفته می شوند باید به گونه دقیق سنجیده شود، مشکلات که بخاطر این تدابیر ایجاد می گردند باید در نظر گرفته شوند و تلاش شود تا در جاده ها مشکلات ایجاد نگردد.
« با آن که تدابیر خوبی امنیتی از سوی نیرو های امنیتی افغان گرفته شده، اما این تدابیر سبب ایجاد مشکلات در جاده ها و بخصوص ازدحام ترافیک در شهر شده است.»


« اگر کسی مریض داشته باشد در این ازدحام ترافیک به ساعت ها باید در راه بندان انتظار بکشد، بسیار افراد به کار و وظیفه شان به وقت و زمان آن رسیده نمی توانند.»

همزمان با نزدیک شدن روز برگزاری لویه جرگهء مشورتی، نگرانی ها از افزایش تهدید های امنیتی در برابر مراسم برگزاری این جرگه بیشتر شده اند.

این نگرانی ها پس از آن شدت یافتند که روز شنبه یک حمله انتحاری در نزدیک محل برگزاری لویه جرگه مشورتی سیزده کشته و بیست و نُه زخمی برجا گذاشت.

قبل از این، طالبان مسلح و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار با برگزاری این جرگه و امضاء توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا مخالفت نشان داده اند.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG