لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

«نامزد وزیران باید به زودی به ولسی جرگه معرفی شوند»


ولسی جرگه افغانستان از وزارت دولت در امور پارلمانی خواسته تا هر چه زودتر نامزاد وزیران پنج وزارت را جهت دریافت رای اعتماد به این جرگه معرفی نماید.

هیات اداری ولسی جرگه می گوید که مطابق قانون، سرپرست وزیران می توانند تا یک ماه به عنوان سرپرست وزیر وظیفه اجرا نمایند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه می گوید، با آن که زمان کم به پایان معیاد قانونی باقی مانده، اما هنوز هم پنج وزیر به عنوان سرپرست وزارت های کلیدی حکومت کار می کنند.

آقای عرفان می گوید، با وجود تقاضا های مکرر، وزارت دولت در امور پارلمانی تاکنون اسناد این سرپرست وزیران را به کمیسیون امور دینی و فرهنگی ولسی جرگه ارایه نکرده است.

آقای عرفان امروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:
« ما به عنوان هیات اداری این موضوع را همیشه اظهار کردیم و از مراجع رسمی مکاتبه صورت گرفته که باید اسناد وزیر صاحبان به ولسی جرگه ارسال شود، اما متاسفانه که کار حکومت، قوه مقننه و وزارت دولت در امور پارلمانی است که به زود ترین فرصت اقدام می کردند، اما اصول کار اینست زمانی که یک وزیر معرفی می شود به عنوان کاندید باید اسناد او هر چه زودتر روان شود، اما مشکل از حکومت است. »

آقای عرفان افزود که مطابق قانون، وزارت دولت در امور پارلمانی مکلف است تا اسناد مکمل در رابطه اثبات تجربه کاری و تابعیت سرپرست وزیران جدید را به ولس جرگه ارایه نماید.

رییس جمهور کرزی، با صدور فرمانی حدود پانزده روز قبل وزیران جدید را برای پنج وزارت معرفی کرد.

مطابق به این فرمان، ضرار احمد مُقبل عثمانی، به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه، محمد عارف نورزی به عنوان سرپرست وزارت انرژی و آب‌، محمد اکبر بارکزی به عنوان سرپرست وزارت معادن، دین محمد مبارز راشدی، به عنوان سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر و محمد شاکر کارگر، عضو پیشین شورای ملی را به عنوان سرپرست وزارت تجارت معرفی شده اند.

معرفى این نامزد وزیران پس از آن صورت گرفته که زلمى رسول، وزیر امور خارجه، محمد اسماعیل، وزیر انرژى و آب، وحیدالله شهرانی، وزیر معادن، انوارالحق احدی براى شرکت در انتخابات ریاست جمهورى آینده از سمت هایشان استعفا دادند.

اما مسوولان وزارت دولت در امور پارلمانی می گویند که تمامی اسناد مربوط به نامزاد وزیران جدید را یک هفته قبل به کمیسیون امور دینی و فرهنگی ولسی جرگه فرستاده اند.

نعمت الله بشروال سخنگویی این وزارت به رادیوآزادی گفت:
« ما تقریباً یک هفته قبل تمام اسناد را به ولسی جرگه ارسال کردیم وحالا وزارت امورپارلمانی آماده است هر زمانی که ولسی جرگه روزی را مشخص نماید 5 وزیر جدید را ما به جلسه ولسی جرگه معرفی خواهیم کرد. »

ولسی جرگه افغانستان پنج سال قبل قانونی را به اکثریت آرا تصویب کرد که بر اساس آن معیاد کاری و صلاحیت های سرپرست وزیران مشخص شده است.

اما تا کنون معلوم نیست که افراد تازه معرفی شده از سوی رییس جمهور کرزی می توانند رای اعتماد ولسی جرگه را بدست بیآورند یا خیر؟ با این همه نگرانی های وجود دارد که در صورت عدم دریافت رای اعتماد نیز این افراد به صفت سرپرست وزیران وظیفه انجام دهند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG