لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

محسنی: فهرست نهایی کاندیدان با تغییرات تازه آماده شده است


مسوولان کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی می گویند که پس از بررسی های چند روزه فهرست نهایی کاندیدان انتخابات ریاست جمهور و شوراهای ولایتی را با یک سلسله تغییرت آماده کرده اند.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت که نتایج کار شان را به روز سه شنبه به کمیسیون مستقل انتخابات ارایه می کنند.

هرچند آقای محسن در ارتباط به تغییرات اساسی در این فهرست جزیات بیشتر ارایه نکرد اما گفت که تمام تصامیم بنابر شکایات رسیده از مردم در خصوص کاندیدان اتخاد شده است:
« برخی افرادی که نام های شان در فهرست ابتدایی است بنابر شکایات رسیده در مورد شان، نام های شان از فهرست نهایی حذف شده اند. »

برای شرکت در رقابت انتخابات سال آینده 27 تن برای پست ریاست جمهوری و بیش از سه هزار تن برای کرسی های شوراهای ولایتی نام های شان در کمیسیون انتخابات ثبت کرده بودند.

اما کمیسیون انتخابات بیش از یک ماه قبل اعلام کرد که تنها 10 تن از کاندیدان احتمالی ریاست جمهوری و 2503 تن از کاندیدان شوراهای ولایتی در فهرست ابتدایی راه یافته اند.

عبدالرب رسول سیاف، اشرف غنی احمد زی، عبدالله عبدالله، گل آغا شیرزی، عبدالرحیم وردک، هدایت امین ارسلا، زلمی رسول، قطب الدین هلال و سردار محمد نعیم کاندیدان اند که در فهرست ابتدایی راه یافته بودند.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکنون نگفته است که از این میان نام های چه تعداد در فهرست نهایی حذف شده اند.

سخنگوی این کمیسیون همچنان این را نگفت که نام کدام یک از کاندیدان حذف شده از فهرست ابتدایی در فهرست نهایی راه یافته است.

قرار بود فهرست نهایی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به تاریخ 25 عقرب نشر شود اما کمیسیون شکایات انتخاباتی در همان روز اعلام کرد که به دلیل بررسی شکایات کاندیدان حذف شده این روند برای چند روز به تاخیر افتاده است.

شانزده کاندید حذف شده از فهرست ابتدایی با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات به شدت مخالفت نشان داده بودند و از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته بودند که اسناد شان را به طور دقیق بررسی نماید.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات گفتند، هر زمانی که کمیسیون شکایات انتخاباتی فهرست نهایی کاندیدان را با این کمیسیون شریک بسازد، آنان اقدام به نشر آن می کنند.

ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای این کمیسیون:
« تصمیم در خصوص فهرست نهایی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مربوط به کمیسیون محترم شکایات انتخاباتی است، هر زمانی بررسی های انان تکمیل شد، فهرست نهایی نشر می شود، ما امیدوار هستیم هر چه زود تر کمیسیون یاد شده فهرست نهایی را با ما شریک بسازد. »

انتظار می رود انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به تاریخ 16 ام ماه حمل سال آینده در کشور برگزار گردد.

تاکنون روشن نیست که عکس العمل کاندیدان احتمالی در ارتباط به فیصله نهایی کمیسیون شکایات انتخاباتی چه خواهد بود.

اما شانزده کاندید که نام های شان از فهرست ابتدایی توسط کمیسیون مستقل انتخابات حذف شد بوده با این تصمیم به شدت مخالفت کردند.


مصطفی بشارت
XS
SM
MD
LG