لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

نگرانی مردم ولسوالی قیصار مبنی بر آغاز درگیری ها


روستا های نوآباد، غوره و شاخ ولسوالی قیصار فاریاب یکبار دیگر شاهد درگیری های سنگین میان نیروهای دولتی و مخالفین مسلح بوده اند. با این حال ساکنین این ولسوالی با ابراز نگرانی می گویند: اگر جنگ و درگیری پایان نیابد مردم درین فصل سرما به مشکلات عدیده ی دچار خواهند شد:

« نام من محمد طارق یکی از باشنده گان ولسوالی قیصار. از سه روز به این طرف جنگ بین نیروهای حکومتی و گروه های مخالفین جریان دارد. وضعیت مردم هم با سرد شدن هوا بحرانی و مشکلات ساکنین منطقه بیشتر شده و وضعیت نگران کننده و قابل تشویش است چون درین جا هوا سرد است و مردم بسیار به مشکلات دچار هستند. »

این درحالیست که مقامات نیروهای امنیتی می گویند: در نتیجه درگیری های چند ساعته شماری از افراد طالبان کشته شده است. پاسوال نبی جان ملاخیل قوماندان امنیهء فاریاب با ارایهء جزییات بیشتر درین باره گفت:
« از آغاز درگیری تا حال به تعداد 5 نفر از مخالفین کشته شده و از نیروهای ما هم یک نفر شهید و یک نفر دیگر زخمی گردیده است. »

از سوی هم بنابر گفته اهالی شماری از باشنده گان منطقه خواجه کینتی به دلیل مشتعل شدن آتش جنگ از خانه و کاشانه شان بی جاشده در مرکز و قریه جات همجوار متواری شده اند:
« یک تعداد مردم از اطراف قریه جات شاخ از اثر فشار جنگ و صدمات آن خانه های خود را ترک کرده و به مناطق همجوار کوچ کرده اند. »

اما قوماندان امنیه فاریاب این خبر را رد نمود و آن را در حد یک شایعه عنوان کرد:
« هیچ کس کوچ نکرده کجار فته اند؟ به طور قطع کسی از منطقه خود نرفته و یا کوچ نکرده است. این ها همه گپ های اضافی مردم است. با پخش همچو خبرهای دروغ می خواهند چیزی به دست بیاورند. »

جگرن محمد رضا رضا سخنگوی لوای اول قول اردوی 209 شاهین نیز می گوید: با اعزام نیروهای تازه نفس اردوی ملی مناطق زیادی از تصرف شورشیان آزاد ساخته شده و در حال حاضر درگیری در ساحات غرب خواجه کینتی قیصار همچنان ادامه دارد:

« طالبان مسلح شام روز یکشنبه غرض تصرف پوسته های افراز شده پولیس ملی و پولیس محلی در قریه جات غوره، نوآبد و شاخ ولسوالی قیصار، حمله وسیع را آغاز نموده و قسمتی از قریه غوره را به تصرف خود آوردند. اندکی بعد صدها تن از نیروهای اردوی ملی، به حمایت پولیس ملی به محل اعزام گردیدند و جنگ شدید بین هر دو طرف رخ داد. و مناطق از دست رفته دوباره به دست اردوی ملی درآمد. جنگ فعلاً است تا کنون جنگ ختم نشده و در ساحات شاخ جنگ ادامه دارد. »

منطقه خواجه کینتی در ولسوالی قیصار از جمله ساحات ناامن محسوب شده و این منطقه طی ماه های اخیر چندین بار میان نیروهای دولتی و مخالفین دست به دست گردیده است. و آغاز دو باره درگیری درین روز ها ساکنین قیصار را بار دیگر نگران تر از پیش ساخته است.


رحمت الله رها
XS
SM
MD
LG