لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

پشه یی: اکثریت اشتراک کننده های لویه جرگه به کابل رسیده اند


مسوولان کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی با ابراز خوشبینی از تکمیل شدن روند شرکت نماینده گان مهاجرین افغان در ایران و پاکستان می گویند که برخی نماینده گان از ولایات دور دست هنوز هم به کابل نرسیده اند.

عبدالخالق حسینی پشه یی سخنگوی این کمیسیون به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی عدم رسیدن نماینده گان برخی ولایات را مشکلات ترانسپورتی عنوان کرده اما گفت اکثریت افراد دعوت شده از ولایات به کابل رسیده اند.

آقای حسینی پشه یی ابراز امیدواری کرد که با رسیدن نماینده گان از ولایات دور دست و کشور های اروپایی، این روند به زودی تکمیل گردد:

« دعوت شده گان مهاجرین پاکستان و ایران همه رسیده اند، یک تعداد کمی که از اروپا باقی مانده است آمد، آمد روند تمام اعضای لویه جرگه مشورتی ادامه دارد و امیدوار هستیم که این روند امروز تکمیل شود.»

به اساس معلومات کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی، برای بحث روی توافقنامه امنیتی و دفاعی امریکا و افغانستان 2500 تن از 17 کتگوری در این جرگه دعوت شده اند.

آمد، آمد اعضای لویه جرگه مشورتی از ولایات به روز یکشنبه آغاز گردید که به گفته مسوولان کمیسیون برگزاری این جرگه، تا عصر روز دوشنبه 750 تن به کابل رسیده اند.

اشتراک کننده گان این جرگه روی توافقنامه امنیتی و دفاعی افغانستان و ایالات متحده امریکا بحث می کنند.

شماری از اعضای دعوت شده در این جرگه که به کابل رسیده اند در مورد امضای این توافقنامه نظریات مختلف دارند.

حاجی اسماعیل نماینده ولایت کنر و سید جان خاکریزوال نماینده مردم قندهار دو تن از این شرکت کننده گان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

«ما این سند را ببینیم که در آن کدام فیصله و خواست افغانستان مطرح شده است، وقتی که این سند دیده شود بعداً می توانیم در مورد آن فیصله نمائیم.»

« به نظر من اگر این توافقنامه امضا نشود مردم پریشان است، کار نیست، تجارت رونق ندارد، اگر همین توافقنامه امضا شود باید شرایط افغانستان در نظر گرفته شود آن این است که خانه ها خود سر تلاشی نشود و به حکومت ما مداخله صورت نگیرد.»

سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی گفته است که مسوده این توافقنامه به روز دوم جرگه در اختیار اشتراک کننده گان قرار داده می شود.

این جرگه در میان موجی از مخالفت ها و خوشبینی ها در خصوص توافقنامه امنیتی و دفاعی به روز پنجشبنه در کابل آغاز به کار می کند.

اینکه شرکت کننده گان به چه توافق در مورد امضای این توافقنامه دست خواهند یافت در پایان جرگه روشن خواهد شد.
XS
SM
MD
LG