لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

ساکی: امضای توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن، به نفع هر دو کشور است


جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا
جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا
مقامات بلند رتبه وزارت خارجه و وزات دفاع امریکا در مورد موافقت امنیتی بین امریکا و افغانستان به کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا معلومات دادند.

ماه گذشته رییس جمهور کرزی با وزیر خارجه امریکا جان کری در کابل ملاقات کرده و در مورد جزییات این توافقنامه صحبت کردند.

منابع نزدیک به کانگرس امریکا می گویند، امریکا در پیمان امنیتی خود با افغانستان بر این موضوع تاکید کرده که بعد از سال 2014 عساکر امریکایی که در افغانستان می مانند و قراردادی های امریکا در اینجا از مصونیت قضایی بهره مند باشند.

این موضوع در لویه جرگه مشورتی که به زودی در کابل برگزار می شود، بررسی خواهد شد.

رییس جمهور کرزی بر این تاکید کرده است که اگر بعد از سال 2014 سربازان امریکایی در افغانستان می مانند باید از تلاشی های شبانه صرف نظر کنند.

در این مورد سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ایمل فیضی روز دوشنبه گفت این عمل حاکمیت ملی افغانستان را به سوال روبرو می سازد و این حق ابتدایی افغان هاست که در شب حریم خانه آنها مورد تجاوز قرار نگیرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول منابع نزدیک با کانگرس نوشته است که می گویند، یک کاپی این مسوده را بدست آورده اند. به گفته آنها در این کاپی آمده است: مقامات امریکا و شرکت های آن که در افغانستان می مانند، به حکومت افغانستان مالیه نمی دهند و اگر سربازان امریکایی از قوانین تخطی کنند در محاکم افغانستان محاکمه نخواهند شد.

در مسوده تعداد عساکر امریکایی که در افغانستان می مانند ذکر نشده است، اما در آن گفته شده که اگر حکومت امریکا خواسته باشد، می تواند در عملیات ها خارج از کابل هم نقش داشته باشد.

عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا سناتور جمهوری خواه باب کراکر می گوید، او با موضوع مالیه و مصونیت قضایی سربازان امریکایی موافق می باشد ولی چندین مساله محدود دیگر هستند که بر آنها موافقه صورت نگرفته است.

اسوشیتد پرس از قول سناتور حزب دموکرات باب مینندیز نوشته است که می گوید در موضوعات مهم این موافقت تفاهم وجود دارد، اما او در این مورد توضیحات بیشتر نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا جین ساکی روز دوشنبه اظهار داشت، در ماه گذشته در کابل موافقت صورت گرفت، ولی بحث در مورد این توافق هنوز هم به شکل طبعی دوام دارد.

ساکی افزود: این موافقت به نفع هر دو طرف می باشد و امریکا به مشوره های حکومت افغانستان در این مورد احترام می گذارد.

به اعضای کانگرس تا حال اجازه داده نشده است که در این مورد بطور علنی با جزییات صحبت کنند. اما به عقیده خبرگزاری اسوشیتد پرس، برای حکومت رییس جمهور کرزی حضور قوای امریکا در افغانستان بعد از سال 2014 مهم می باشد و اهمیت آن برای حکومت رییس جمهور اوباما اینست که برای تلاش های خود یک چارچوب قانونی فراهم سازد.

به نوشته اسوشیتد پرس، امریکا می خواهد در افغانستان امنیت برقرار شود و اطمینان حاصل نماید که خاک افغانستان دیگر پناه گاه القاعده نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG