لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

فرید: تحقیقات در مورد افراد که از سوی داکتر سپنتا متهم شده اند آغاز شده است


ریاست عمومی امنیت ملی می گوید که تحقیقات را در بارهء افرادی که از سوی مشاور امنیت ملی افغانستان به خیانت ملی متهم شده اند، آغاز کردند.

مقامات این ریاست می گویند به اساس قانون نام افرادی را که بخاطر مخالفت با امضاء توافقنامه امنتیی و دفاعی کابل و واشنگتن با طالبان صحبت کرده اند، افشا کرده نمی توانند.

جنرال فرید سخنگوی این اداره به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نام های افرادی که از سوی داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی به خیانت ملی متهم شده اند پس از تکمیل تحقیقات افشا می شوند:

« از نگاه حقوقی این پروژه های که به ما داده می شوند، مستلزم اسناد کافی حقوقی برای گرفتاری یک متهم اند. از این خاطر کار بالای این مسایل جریان دارد، هر وقتی که انکشاف کرد، مطبوعات کشور هم در جریان قرار داده می شود.»

در چند روز اخیر کابل و شماری از ولایات کشور شاهد تظاهرات و نشست ها بر علیهء امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن بود.

مشاور امنیت ملی افغانستان روز شنبه در نشست عمومی ولسی جرگه گفت که امنیت ملی صدای افراد تنظیم کننده این مظاهرات را زمانی که با طالبان در کویتهء پاکستان برعلیه توافقنامه امنیتی و دفاعی صحبت می کردند، ثبت کرده است.

به گفته داکتر سپنتا این افراد در تماس تیلیفونی به طالبان گفته اند که همزمان با مظاهره آنان هم اعتراض شان را در خصوص قرارداد امنیتی کابل و واشنگتن اعلام نمایند:

« یکی از کسانیکه در مظاهره اخیر برخی از شهروندان ما می گفت که امضای این قرارداد به نفع افغانستان نیست، امنیت ملی از همین شخص ضبط صدا دارد که با سخنگوی طالبان در کویته گفتگو می کند و می گوید که ما تظاهرات بر پا کردیم و شما علیه این سند دیوسی اعلان موضع بکنید.»

آقای سپنتا در جریان صحبت هایش از هیچ شخصی نام نبرد.

اما چند روز قبل یک نهاد بنام جبهه وحدت ملی در شهر کابل بر علیه امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن تظاهرات را به راه انداختند.

احمد شاه احمدزی قوماندان پیشین جهادی، وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی و حاجی فرید عضوی قبلی ولسی جرگه مسوولیت این جبهه را بر عهده دارند.

وحید مژده عضو و سخنگوی این جبهه گفته است که اعضای جبهه با طالبان در کویته پاکستان در خصوص مخالفت با امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی تماس نگرفته اند.
XS
SM
MD
LG