لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

بازتاب مسایل افغانستان در برخی از روزنامه های جهان


لاس انجلس تایمز
روزنامهء لاس انجلس تایمز امریکا در شمارهء اخیر خود در بارهء موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن و تدویر لویه جرگهء مشورتی مطلبی را به نشر رساند که در یک قسمت آن آمده است:
افغانستان، رییس جمهور و پارلمان دارد که در بارهء مسایل مهم امنیت ملی باید تصمیم بگیرد. ولی رییس جمهور کرزی به گفتهء برخی ها برای ضایع کردن وقت و پول لویه جرگهء مشورتی را دعوت کرده تا موافقتنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را بررسی کند.

لاس انجلس تایمز می افزاید: در حدود 2700 نفر در این لویه جرگه گردهم می آیند و بسیاری سرک های شهر کابل مدت چندین روز مسدود خواهند بود، ولی اشتراک کنندگان در این جرگه در داخل خیمه مصروف بحث خواهند شد و غذا و چای را هم در آنجا صرف خواهند کرد.

روزنامه می نویسد، مذاکرات در بارهء موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن که به اساس آن عساکر امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند از یک سال به این سو ادامه دارد. لویه جرگه نیز این بحث و بررسی را بیشتر ادامه خواهد داد. بر علاوهء مسایل دیگر، در این توافقنامه، مصونیت قضایی عساکر امریکایی در برابر محاکم افغانستان نیز در آن مطرح می باشد.

موضوع مهم دیگر این که آیا عساکر امریکایی اجازه خواهند داشت که برای جستجوی تروریستان و شورشیان به منازل افغان ها داخل شوند یا نه.

لاس انجلس تایمز می افزاید که واشنگتن به خاطراختلاف در بارهء مصونیت قضایی عساکر امریکا در عراق موافقتنامهء امنیتی با این کشور را در سال 2011 امضا نکرد و به دنبال آن همهء عساکر امریکایی عراق را ترک گفتند.

روزنامه در ادامه می نویسد: واشنگتن تاریخ پانزدهم ماه جاری نومبر را برای امضای این موافقتنامه امنیتی با افغانستان تعیین کرده بود ولی این مهلت گذشت و حکومت کرزی به شعار دادن در این مورد ادامه می دهد.

رییس جمهور کرزی گفته است که با افغان های با رسوخ یعنی نمایندگان مردم مشوره می کند و این در حالیست که نمایندگان مردم دو سال قبل به او مشوره دادند که این موافقتنامه را امضا کند.

دیلی تیلیگراف
روزنامهء دیلی تیلیگراف بریتانیا کشته شدن غیر نظامیان و اطفال در نتیجهء انفجار ماین های کنار سرک در افغانستان را تحت پوشش قرار داده است.

روزنامه می نویسد:
در نتیجهء انفجار ماین های کنار سرک در ولایت های زابل و پکتیکا به شمول هفت طفل یک خانواده نه نفر کشته شدند.

روزنامه می نویسد که این اطفال از هفت تا 12 سال عمر داشتند و شاگردان مکتب بودند.

دیلی تیلیگراف به استناد گزارش ملل متحد می نویسد که ماین های کنار سرک خطرناک ترین اسلحهء شورشیان می باشد که بیشترین تلفات را ببار می آورد.

41 فیصد قتل های سال گذشته در افغانستان در اثر انفجار ماین های کنار سرک بوده است.

روزنامه می افزاید یوناما یا دفتر ملل متحد در کابل در گزارش خود می گوید که 868 غیر نظامی سال گذشته در اثر انفجار ماین های کنار سرک در افغانستان کشته شدند.
XS
SM
MD
LG