لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۷

مردم جوزجان در مورد قرارداد امنیتی چی می گویند؟


قرار است روز 5 شنبه لویه جرگه مشورتی در کابل برگزار شود و در این جرگه، تصمیم نهایی مبنی بر امضای توافق نامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، گرفته می شود.

شماری از باشنده گان شهر شبرغان نیز در این زمینه دیدگاه شان را ابراز کرده اند، یک جوان در سرپل که دکانداری می کند و قبلاً از این موضوع آگاهای دارد می گوید:
« نام من نصر الدین است سند امنیتی در مورد افغانستان اگر امضا شود بهتر خواهد بود بخاطر اینکه به منافع افغانستان باشد. »

نوید محمد محصل پوهنتون جوزجان:
« ما به برگزاری لویه جرگه موافق هستیم. روی پیمان امنیتی که قرار است بین افغانستان و امریکا به امضا برسد حالا قرار بر این است که لویه جرگه سنتی بر گزار شود. دید من به عنوان یک جوان تحصیل کرده این است که اگر این پیمان امنیتی امضا شود ما حملات دهشت افگنی را که فعلاً گاه گاهی در وطن خود داریم این همه ختم خواهد شد و دیگر دامن این دهشت و این وضعیت بر چیده خواهد شد و امضای سند امنیتی یک گام مصبت خواهد بود. »

ساهره شکیب ولسوال خواجه دوکوه که یکی از اولین ولسوالان زن در افغانستان است، در مورد برگزاری لویه جرگه و توافق نامه امنیتی، گفت: این موضوع عمیقاً در میان مردم این ولسوالی، انعکاس داده شده است.

خانم شکیب در مورد افزود:
« از لحاظ امنیتی و سیاسی اگر این سند امضا شود بهتر است. چرا اینکه تا امروز جامعه جهانی با ما دوشادوش همکار بوده و بعد از این با امضای این سند هم بیشتر با ما همکار می باشد. از این که بعد از این هم مانند گذشته مشکلات خانه جنگی ها به میان نیاید ما خواهان این هستیم که این پیمان باید امضا شود و ما با فضای راحت تر و در آرامش و صلح زنده گی بهتر نماییم. »

مولوی عبدالحی حیات رییس شورای ولایتی جوزجان گفت:
« لویه جرگه برگزار شود و مردم تصمیم بگیرند، ما خوش هستیم که امنیت ما گرفته شود. ما می خواهیم که دیگر در هیچ جای افغانستان، کشتهء نداشته باشیم. »

این خوش بینی ها در مورد تدویر لویه جرگه مشورتی در حالی است که شماری از مردم نگرانی های جدی نیز در مورد این جرگه و سند امنیتی دارند.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG