لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

کابلی: یک تعداد چهره ها برای مغشوش ساختن اذهان مردم با ایران تماس گرفته اند


حزب مشارکت ملی افغانستان ادعا دارد که یک تعداد چهره های پیشن جهادی و سیاسی افغان به هدف چگونگی مغشوش ساختن اذهان مردم و برهم زدن لویه جرگه مشورتی با مقام های ایران دیدار کرده اند.

نجیب الله کابلی رییس این حزب به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که در ارتباط به این ادعایش اسناد و شواهد هم در اختیار دارد.

به گفته کابلی مقام های ایران با این چند تن از افغان های که دیدار کرده، وعده هر گونه همکاری را در خصوص برهم زدن لویه جرگه مشورتی داده است:

« برداران، به تاریخ هشت عقرب سردار موسوی سه نفر را می خواهد به ایران، انجنیر احمدشاه احمدزی، وحید مژده، و حاجی فرید این ها آن افراد هستند، برای آنها می گوید که شما می توانید از قالب نام تسنن نفوذ نمایند، کار کنید فعلاً شما برای ما موثر هستید که در افغانستان کار کنید پول های را که در چند سال برای شما دادم امروز این را ثابت بسازید، ما در این مساله اسناد داریم. »

در محلی که حزب مشارکت ملی افغانستان نشست خبری را برگزار کرده بود، تصاویر خط کشیده شده به روی افرادی که نجیب کابلی از آنان نام برد، نیز نصب شده بود.

افغانستان و ایالات متحده امریکا از یک سال به این طرف روی توافقنامه امنیتی و دفاعی که بر اساس آن حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال 2014 مشخص می گردد، کار می کنند.

گفتگوهای دو طرف در روز های اخیر به مراحل اساس رسیده و حکومت افغانستان برای روشن شدن سرنوشت این توافقنامه به روز پنجشنبه لویه جرگه مشورتی را برگزار می کند.

این اقدام حکومت افغانستان با حمایت و مخالفت برخی از گروها و چهره های سیاسی در کشور مواجه شده است.

در این حال مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در اجلاس عمومی ولسی جرگه گفته است که امنیت ملی صدای تنظیم کننده گان یک مظاهره را ثبت کرده که با طالبان کویته پاکستان صحبت کرده اند.

این تظاهرات از سوی جبهه متحد ملی به اشتراک احمد شاه احمدزی قوماندان پیشین جهادی، وحید مژده کار شناس سیاسی، حاجی فرید عضوی دوره قبل ولسی جرگه برگزار شده بود.

در این حال آقای احمدزی در صحبت با رادیو آزادی گفت که اتهامات وارده از سوی حزب مشارکت ملی افغانستان بی اساس می باشد:
« ما هیچ وقت به ایران نرفتیم این مساله را ما کاملاً رد می نمایم من آقای مژده و حاجی فرید مردمان مطرح این ملک هستیم، سیاستمداران که در گفتگو با ما آماده شده نمی توانند آنها اتهام می بندند ما با هیچکس رابطه نداریم و در مسایل ملک خود ضرورت نداریم که از کس دیگر بیاموزیم. »

حزب مشارکت ملی افغانستان در نشست خبری یک قطعنامه را نیز به نشر رسانده که در آن یک تعداد رسانه های تصویری متهم به پخش گزارش ها بر علیه توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن شده اند.

در این قطعنامه امده است که این کار رسانه ها سبب مغشوش شدن اذهان مردم می گردد و باید حکومت افغانستان در این ارتباط اقدام نماید.

هرچند حکومت افغانستان تاکنون در ارتباط به این اظهارات حزب مشارکت ملی تبصره نکرده اما ریاست عمومی امنیت ملی گفته است که در خصوص افرادی که از سوی مشاور امنیت ملی متهم به خیانت ملی شده اند، تحقیقات جریان دارد.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG