لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

رویترز: توافق روی پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن نهایی نشده است


آژانس خبری رویترز می نویسد، توافق روی پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن نهایی نشده است. این خبر در حالی منتشر شده است که قرار است لویه جرگه مشورتی به هدف بررسی همین پیمان امنیتی، فردا در کابل برگزار شود.

امریکا هشدار داده است که اگر این پیمان امضا نشود، تاپایان سال 2014 تمام نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد و نیروهای افغان را خواهند گذاشت خود برضد تندروان طالب مبارزه کنند.

رویترز مینویسد، بین کابل و واشنگتن دیروز، زمانی اختلاف به میان آمد که حکومت افغانستان گفت که رییس جمهور اوباما نامه یی می فرستد و در آن، به اشتباه های اشاره می کند که نیروهای امریکایی در دوازده سال گذشته در افغانستان مرتکب آن شده اند.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی گفت، تاحال متن این موافقتنامه بین افغانستان و امریکا نهایی نشده است و این سخن وزارت خارجه امریکا به جا است که کارهای باقی اند که باید تکمیل شوند.

حکومت افغانستان گفته است این اطمنیان به آنها داده شده است که بارک اوباما، به لویه جرگه یک نامه می فرستد.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهور افغانستان در مورد گفت:
« برای حاصل نمودن قناعت خاطر مردم افغانستان و قناعت رییس جمهور کشور، وزیر امور خارجهء امریکا گفت که طی یک نامه از جانب رییس جمهور بارک اوباما، امریکا این تعهد را خواهد کرد که در گذشته خطا های را که نیرو های امریکایی در افغانستان مرتکب شدند، در آینده مرتکب نمی شوند و از آن جلوگیری می کنند. »

ولی سوزان رایس مشاور امنیت ملی امریکا گفته است، چنین یک پیشنهاد باعث انتقادات جمهوریخواهان خواهد شد و کسانی را که در افغانستان قربانی داده اند، خشمگین خواهد ساخت، پس چنین چیز مورد بحث نیست.

اگر کابل و واشنگتن توافق نمایند که پیمان امنیتی را امضا می کنند، پس تعدادی از نیروهای خارجی بعد از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند.

مقامات امریکایی در ماه فبروری در جریان اجلاس وزرای دفاع کشورهای ناتو گفتند، کشورهای جهان روی این غور می کنند که از 8 تا 12 هزار نیروی خارجی در افغانستان باقی بمانند.

در کنار این، اداره اوباما روی نگهداشتن 3 تا 9 هزار سرباز در افغانستان غور می کند ولی اگر پیمان امنیتی امضا نشود تمام نیروهایش را از افغانستان خارج خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG