لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

دور جدید مذاکرات در مورد ایران در ژنیو آغاز شده است


گروه پنج جمع یک یعنی ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه که اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشند جمع آلمان تلاش های خود را برای متوقف ساختن برنامه های اتومی جنجال برانگیز ایران ادامه میدهند. آنها می خواهند که ایران در برابر کاهش تحریم های بین المللی بر این کشور، برنامه های هستوی خود را متوقف بسازد.

قبل از آغاز مذاکرات رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا کاترین اشتون با وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف که هیات این کشور را رهبری می کند، جداگانه ملاقات نمود. ظریف به خبرنگاران ایرانی گفت که مذاکرات خوب بود ولی توضیحات بیشتر نداد.

بعد از یک افتتاحیه کوتاه توسط اشتون و ظریف تیم های مذاکراه به بحث های دو جانبه داخل شدند.

در مذاکرات هفته گذشته، طرفین برای رسیدن به یک توافق در آخرین لحظه ناکام شدند. به اساس این توافق به ایران اجازه داده می شد که یورانیوم را تا سه و نیم فیصد غنی بسازد و غنی سازی را به درجه 20 فیصد متوقف نماید.

قدرت های غربی به این بارو اند که ایران برای ساختن اسلحه اتومی کوشش می کند، اما تهران می گوید که برنامه های اتومی آن کاملاً اهداف صلح آمیز دارند.

این مذاکرات در یک زمانی آغاز شد که روز چهار شنبه رهبر روحانی ایران آیت الله علی خامنه ای هشدار داد که حقوق دسترسی ایران به انرژی اتومی قابل بحث نیست:
« اصرار داریم که از حقوق ملت ایران یک قدم هم عقب نشینی نباید شود. »

خامنه ای در سخنرانی خود از مذاکرات حمایت کرد و تاکید نمود که قدرت های جهانی باید به گفته او به "خط سرخ" ایران احترام بگذارند. خامنه ای همچنان گفت که ایران می خواهد با تمام کشورهای جهان حتی امریکا روابط دوستانه داشته باشد. ولی اطرافیان وی این سخنان او را با شعار مرگ بر امریکا استقبال کردند.

قدرت های جهانی همچنان در مورد یک ریکتور تحقیقاتی ایران که در اراک زیر کار می باشد، نگرانی دارند.

دشمن اساسی ایران اسراییل هشدار داده است که تفاهم عجولانه با ایران نباید صورت بگیرد.

رییس جمهور روسیه ولادمیر پوتین روز چهارشنبه بعد از ملاقات با صدراعظم اسراییل بنمین نتانیاهو در ماسکو گفت امیدوار است که در مذاکرات ژنیو یک نتیجه قابل قبول برای همه بدست آید.

نتانیاهو افزود اسراییل خواهان یک راه حل صلح آمیز ولی واقعی برای این مشکل می باشد.
XS
SM
MD
LG