لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۰

لویه جرگه مشورتی با حضور بیش از 2500 تن آغاز شد


سر انجام لویه جرگهء مشورتی به هدف تصمیم گیری در خصوص امضای تفاهمنامهء دفاعی و امنیتی کابل و واشنگتن حوالی ساعت 10:30 امروز پنجشنبه با حضور بیش از 2500 تن آغاز شد.

نخست رییس جمهوری کرزی سخنرانی کرد و خطاب به تمام اعضای این لویه جرگه گفت که شما امروز برای بحث و گفتگو روی یک مسالهء بسیار مهم و حیاتی برای افغانستان گردهم آمده اید.

به گفتهء آقای کرزی، هرچند زیر فشار های زیاد قرار داشت تا لویه جرگه را برگزار نکند اما تاکید کرد که این جرگه برای امروز و فردای افغانستان بسیار مهم است.

وی تاکید کرد که تامین صلح و ثبات در افغانستان به دست امریکا است و به همین دلیل امضای این توافقنامه برای آینده این کشور بسیار مهم می باشد.

وی همچنان گفت که با کشورهای زیادی در مورد امضای توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن و ادامهء حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان صحبت کرده است.

به گفته رییس جمهور کرزی، روسیه، ترکیه، چین، هند و پاکستان از امضای این توافقنامه حمایت کرده اند اما به گفته وی ایران مخالفت کرده است.

رییس جمهور افغانستان در عین حال یک بار دیگر گفت که لویه جرگه مشورتی جز توافقنامهء امنیتی هیچ اجندای دیگر ندارد و از اعضای جرگه هم خواست که با بسیار دقت و آزادی کامل کار شان را به پیش ببرند.

رییس جمهور کرزی همچنان نامهء بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده را که عنوانی او فرستاده هم در حضور اعضای لویه جرگهء مشورتی به خوانش گرفت.

به گفتهء کرزی در این نامه بارک اوباما اطمینان داده که سربازان امریکایی در جریان عملیات های نظامی شان جز موارد بسیار جدی وارد منازل افغانها نخواهند شد.

لویه جرگه مشورتی چهار روز را در بر خواهد گرفت و اعضای آن در 50 کمیته روی متن مسودهء توافقنامهء امنیتی میان افغانستان و امریکا بحث می کنند.

در روز اول هیات رییسه انتخاب شده و نیز اعضای کمیته های 50 گانه مشخص می گردند.

به اساس گفته های رییس دارالانشای کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی، اعضای جرگه در روز های دوم و سوم روی توافقنامهء امنیتی بحث کرده و پیش از چاشت روز چهارم نتایج بحث های شان را به جلسه عمومی ارایه خواهند نمود.
XS
SM
MD
LG