لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

هیات شورای صلح برای دیدار با ملا برادر به پاکستان سفر کرد


مولوی شهزاده شاهد سخنگویی شورای صلح
مولوی شهزاده شاهد سخنگویی شورای صلح
مقامات شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده اند که از طریق این سفر زمینه مذاکره با طالبان و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان مساعد گردد.

مولوی شهزاده شاهد سخنگویی شورای شورا به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که سفر هیات شورای عالی صلح به پاکستان و گفتگوهای هیات این شورا با مقامات پاکستانی و ملا عبدالغنی برادر می تواند در پیشبرد پروسه صلح افغانستان همکاری کند.

آقای شاهد می گوید که همکاری صادقانه ملا عبدالغنی می تواند در روند گفتگوهای صلح موثر تمام گردد:
« هدف این سفر ملاقات با مقامات پاکستانی و زندانیانی افغانی که به درخواست شورای صلح از زندان های پاکستانی رها شده اند می باشد، ملا برادر از نفوذ خاص علمی و نظامی در بین طالبان برخوردار است به نظر ما اگر او صادقانه همکاری نماید می تواند تا حدی در پروسه صلح همکاری کند. »

صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح، معصوم ستانکزی معاون دارالانشاء، اسدالله وفا معاون شورای عالی صلح و نماینده گان وزارت های دفاع، داخله و ریاست امنیتی ملی در ترکیب یک هیات به روز چهار شنبه به پاکستان سفر کردند.

در اجلاس سه جانبه افغان، پاکستان و بریتانیا که حدود یک ماه قبل در شهر لندن برگزار شد، در آن فیصله شد تا یک هیات از سوی شورای عالی صلح جهت گفتگو با ملا عبدالغنی برادر به پاکستان سفر نماید.

ملا عبدالغنی برادر که از آن به عنوان فرد شماره دوم طالبان یاد می شود پس از سپری نمودن سه سال در زندان پاکستان حدود یک و نیم ماه قبل به خواست حکومت افغانستان از زندان آزاد شد.

اما پس از اعلام آزادی ملا برادر از سوی وزارت خارجه پاکستان چند روز بعد گزارش های به نشر رسیدند که وی آزادی کامل نداشته و از سوی پاکستان تحت نظارت قرار دارد.

در این حال برخی از کارشناسان افغان می گویند که روابط ملا برادر با طالبان ضعیف شده است و این فرد اکنون از اعتبار چندان در میان طرفدارانش برخوردار نیست.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی بدین باور است که استخبارات و اردوی پاکستان به عنوان طراح اصلی جنگ، کلید حل بحران افغانستان را در دست دارند:

« این هیات به دست پر به افغانستان بر نخواهند گشت مخصوصاً در پروسه صلح زیرا شرایط منطقه، افغانستان و طالبان در جنگ تغیر کرده به باور ما ملا برادر حالا یک مهره سوخته است نمی تواند در سرنوشت صلح بازی کند و هر کسی که تعبیر می کند که هسته جنگ در دست طالبان است اشتباه کرده در اصل طراح جنگ افغانستان ای اس ای و اردوی پاکستان است طالبان و مخالفین دولت افغانستان جز چوب سوخته چیزی بیش نیستند. »

ریاست جمهوری و شورای عالی صلح افغانستان از نتایج و فیصله های نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتانیا استقبال کرده بودند.

در این نشست پاکستان یک بار دیگر تعهد نمود که در گفتگو های صلح افغانستان و از بین بردن مراکز تروریستان در منطقه همکاری می کند.

اما یک تعداد کارشناسان به مانند احمد سعیدی به تلاش‌های اسلام‎آباد در مورد روند صلح در افغانستان به دیده شک می نگرند و بر همکاری "صادقانه" این کشور در این پروسه تاکید می‌کنند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG