لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

عباس عراقچی از عدم اعتماد در مذاکرات ژینو هشدار داد


عباس عراقچی رییس مذاکره کنندهء ارشد ایران
عباس عراقچی رییس مذاکره کنندهء ارشد ایران
رییس مذاکره کنندهء ارشد ایران در گفتگوها روی برنامه اتمی این کشور امروز از عدم اعتماد در مذاکرات در ژینو هشدار داده، تاکید کرد که کشورهای مقتدر جهان باید حق غنی سازی یورانیم ایران را بپذیرند.

عباس عراقچی در اشاره به مذاکراتی که در اوایل ماه نوامبر برگزار گردیده بود گفت، به دلیل آنچه که در آخرین دور مذاکرات اتفاق افتاده مشکل اساسی عدم اعتماد می باشد.
او گفت:
« تا زمانی که یک اعتماد ایجاد نشود، ما نمی توانیم مذاکرات سازنده و موثر را ادامه دهیم. »

عراقچی معاون وزیر خارجه و رییس مذاکره کنندهء ارشد هسته یی ایران اضافه کرد، اختلاف نظر بزرگ وجود دارد و فردا روز جمعه یک فرصت برای رفع این اختلاف وجود دارد. اما به گفتهء او رسیدن به این توافق کاریست دشوار.

عراقچی همچنان تاکید کرد که ایران در مورد برنامه جنجال برانگیز اتمی اش توافقی را امضاء نخواهد کرد. مگر اینکه قدرت های جهان حق غنی سازی یورانیم این کشور را بپذیرد.
او گفت:
« غنی سازی یورانیم در اصول غیر قابل گفتگو بوده، اما ما می توانیم روی حجم، درجه غنی سازی و موقعیت آن مذاکره کنیم. »

در این حال وزیر خارجه فرانسه گفت، غرب نیاز دارد در معامله با ایران موقف استوار داشته باشد. اما او به امکان یک توافق در این هفته امیدوار است.

لوران فابیس وزیر امور خارجه فرانسه امروز در پاسخ این سوال یک تیلویزیون فرانسوی در مورد که آیا امضای یک توافق نامه با ایران ممکن است؟ گفت:
« ما امیدواریم.اما این توافقنامه تنها بر بنیاد موقف استوار در مذاکرات ممکن خواهد بود. »

این دور مذاکرات بین ایران و پنج قدرت جهان، امریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا به اضافه آلمان دیروز در شهر ژینو آغاز شد و امروز هم ادامه دارد.

این مذاکرات دیروز با جلساتی متعددی در ژینو دنبال شد.

نماینده های ایران و امریکا تقریباً یک و نیم ساعت با هم ملاقات کردند، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون رییس روابط خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرده و با معاون وزیر خارجه روسیه دیدار داشت، و بعد از ظهر دیروز مذاکرات اصلی یعنی مذاکره کننده گان ایران با پنج کشور مقتدر جهان به اضافه آلمان برای 10 دقیقه جلسهء داشتند.

به گفتهء خبرنگار رادیو فردای رادیو آزادی مذاکرات امروز از ساعت 9 صبح به وقت اروپای مرکزی در هوتل انترکانینینتل شهر ژینو سویس بین محمد جواد ظریف و کارترین اشتون آغاز شد و می توان آن را آغازگر مذاکرات امروز عنوان کرد.
XS
SM
MD
LG