لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

مذاکرات روی برنامه اتمی ایران به تعویق افتاد


مذاکرات روی مسودهء توافقنامه به هدف جلوگیری از پیشبرد برنامه اتمی ایران در تبادله به رفع تحریم ها بر این کشور امروز در ژینو به تعویق افتاد.

مذاکره کننده گان از ایران و شش کشور مقتدر جهان در مذاکرات 10م ماه نوامبر حتی بعد از اتخاذ موقف شدید فرانسه می گفتند که تا حدی به یک موافتنامه می رسند.

اما روند جدید مذاکرات بعد از گفتگوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون ریس روابط خارجی اتحادیه اروپا امروز به تاخیر افتاد.

به نوشتهء خبرگزاری اسوشیتدپرس این موضوع و اظهارت عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و مذاکره ایران نشان داد که هردو جانب به طرف بن بست به پیش می روند.

عراقچی گفت:
« آنچه که ما اکنون در تلاش آن هستیم ایجاد اعتماد می باشد که در روند گذشته مذاکرات آن را از دست دادیم. »

قبل از این دیدار عراقچی رییس مذاکره کنندهء ارشد ایران در گفتگوها روی برنامه اتمی این کشور امروز از عدم اعتماد در مذاکرات در ژینو هشدار داده، تاکید کرد که کشورهای مقتدر جهان باید حق غنی سازی یورانیم ایران را بپذیرند.

عراقچی معاون وزیر خارجه و رییس مذاکره کنندهء ارشد هسته یی ایران اضافه کرد، اختلاف نظر بزرگی وجود دارد و به گفتهء او رسیدن به این توافق کاریست دشوار.

عراقچی همچنان تاکید کرد که ایران در مورد برنامه جنجال برانگیز اتمی اش توافقی را امضا نخواهد کرد. مگر اینکه قدرت های جهان حق غنی سازی یورانیم این کشور را بپذیرد.

در عین زمان آیت الله خامنی رهبر مذهبی ایران دیروز از این مذاکرات حمایت کرد. اما گفت که ایران ذرهء از حق خود در موضوع هسته اش عقب نخواهد نشست.

همزمان با آغاز مذاکرات روی برنامهء هسته یی ایران در ژینو، صدراعظم اسراییل به مسکو سفر کرد تا در دیدار با روسیه موقف این کشور را در قبال برنامه اتمی ایران تغییر دهد.

بنییامین نتنیاهو که گزینهء اقدام نظامی علیه ایران را هرگز رد نکرده امروز در دیدار با رهبران جامعه یهودیان در مسکو گفت: وعده می دهم که ایران به سلاح هسته یی دست نخواهد یافت.
XS
SM
MD
LG