لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

جان کری: روی جزییات موافقتنامهء امنیتی با افغانستان موافقت شده است


جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا
لویه جرگه مشورتی در کابل، موافقتنامه امنیتی با امریکا را بررسی می کند و در واشنگتن، وزیر خارجه ایالات متحده گفته که با افغانستان روی تمامی جزئیات این سند به توافق رسیده اند.

جان کری ماه گذشته به کابل رفته بود و در آنجا با رییس جمهور کرزی روی موافقتنامه امنیتی با جزئیات صحبت کرد.

وی به روز چهارشنبه به خبرنگاران در واشنگتن گفت: حالا تمامی صلاحیت ها، مربوط لویه جرگه مشورتی می شود که در مورد این موافقتنامه چی تصمیم می گیرد:

« این مساله به مردم افغانستان مربوط می شود. همان شبی که ناوقت به کابل رسیدم، من و رییس جمهور کرزی روی اکثر ماده ها توافق کرده بودیم و مشترکاً گفتیم که این مساله به لویه جرگه مشورتی ارایه شود. بعضی کسانی بودند که شاید سوالاتی داشتند و یا هم ابراز تردید می کردند که جرگه برگزار شود و یا نه. اما برگزار می شود و روی موافقت ما که صورت گرفته، گفتگو خواهد شد. »

جان کری در آستانه لویه جرگه مشورتی برای دو بار با رییس جمهور کرزی صحبت تیلفونی کرده و از او خواسته شد تا در این نشست شرکت کند. اما آقای کری به این درخواست پاسخی نداده است.

رییس جمهور کرزی در بخشی از سخنرانی امروزش به لویه جرگه مشورتی گفت: اعتماد میان او و امریکا ضعیف شده است. او افزود: در 10 سال گذشته در کنار امریکا مشترکاً مبارزه کرده اما مقامات امریکایی برضد وی تبلیغات کرده اند.

آقای کرزی در ادامه، متن نامه بارک اوباما رییس جمهور امریکا را به خوانش گرفت و به شرکت کننده های لویه جرگه گفت: که این اقدام از نکات خیلی مهم و قابل توجه است.

رییس جمهور افغانستان افزود: اگر لویه جرگه مشورتی به موافقتنامه امنیتی با امریکا توافق کند و شورای ملی آنرا تصویب نماید، این سند پس از انتخابات سال آینده با واشنگتن امضا خواهد شد.

انتظار می رود انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان در شانزدهم ماه حمل سال 1393 برگزار شود.
XS
SM
MD
LG