لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

گاردین: جان کری تمام هفته را در تماس با کابل سپری کرد


جان کری وزیر خارجهء امریکا
جان کری وزیر خارجهء امریکا
شمار زیادی از روزنامه های غربی در باره موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن و لویه جرگه مشورتی، مطالب و مقاله ها را نشر کرده اند.

وال ستریت ژورنال
وال ستریت ژورنال می نویسد: وزیر خارجه امریکا برای دو روز پیهم با مقامات افغان مشغول مذاکره بود و بالاخره شام چهارشنبه روی سند امنیتی و دفاعی توافق شد.

گفته می شود که رییس جمهور کرزی از وزیر خارجه امریکا هم دعوت کرد که در لویه جرگه مشورتی شرکت کند. اما روزنامه امریکایی کرسشن ساینس مانیتور نوشته که جان کری این دعوت را رد کرد.

گاردین
در این میان روزنامه بریتانیایی گاردین در مطلبی نوشته که وزیر خارجه امریکا تمام هفته را در تماس با کابل سپری کرد.

به نوشته روزنامه، با موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن، راه ها برای پایان طویل ترین جنگ در تاریخ امریکا، هموار می شود.

در این جنگ 2153 سرباز امریکایی کشته شدند و هزاران غیر نظامی افغان هم جان داده اند.

برای امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا، در کنار لویه جرگه مشورتی، شورای ملی افغانستان هم باید توافق کند.

فارن پالیسی
نشریه فارن پالیسی در مقاله اش می نویسد: با آن که به توافق لویه جرگه به حیث یک سند رسمی دیده نخواهد شد، اما رییس جمهور کرزی بار بار گفته که شرکت کننده های این جرگه روی یک سلسله موضوعات مهم توافق خواهند کرد.

نشریه اظهارات سال 2011 و 2012 راین کراکر سفیر امریکا در کابل را نشر کرده که گفته بود: باید برای پیروزی در جنگ افغانستان گام برداریم و اگر ما گامی به پیش نگذاریم، دیگران پیشی نخواهند کرد.

کراکر همچنان گفته بود: اگر امریکا تعهداتش را با افغانستان عملی نکند، پیمان ها در روی کاغذ باقی خواهند ماند.

تقریباً همین اظهارات راین کراکر در نشریه فارن پالیسی را، روزنامه وال ستریت ژورنال هم نشر کرده و نوشته است: اگر توافقی میان امریکا و افغانستان صورت گیرد، شماری از کشور های دیگر مانند جرمنی و ایتالیا هم چنین موافقتنامه را با افغانستان امضا می کنند و شاید برخی کشور ها بخواهند که پس از سال 2014 میلادی در افغانستان نیروی نظامی داشته باشند.

تایمز
روزنامه بریتانیایی تایمز هم به این موضوع اشاره کرده و روی یک بخش دیگر تمرکز کرده است که اگر موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن صورت نگیرد، امریکا شاید کمک چهار میلیارد دالری به نیرو های افغان را که قبلاً تعهد کرده بود، با حکومت افغانستان انجام ندهد.
XS
SM
MD
LG