لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

غازی خیل: کشورهای منطقه علاقمند سرمایه گذاری در افغانستان اند


وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مقام های وزارت تجارت و صنایع می گویند که هند، چین، روسیه، ایران و برخی از کشور های منطقه به سرمایه گذاری در افغانستان علاقمندی نشان داده اند.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، شماری از کشور های منطقه برای سرمایه گذاری در بخش های زراعت، معادن، انرژی و دیگر عرصه ها در افغانستان علاقمندی نشان داده اند.

این علاقمندی در کنفرانس بین المللی تحت نام «تجارت در افغانستان» که هفته گذشته در دهلی جدید برگزار شده بود، مطرح شده است.

وحید الله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع در صحبت با رادیو آزادی در مورد نتایج این کنفرانس گفت:

« شماری از نماینده های کشور های منطقه نیز علاقمندی نشان دادند که در آینده در افغانستان در بخش های مختلف سرمایه گذاری نمایند و در آن نشست در مورد زراعت، تحصیلات عالی و بخش های دیگر بحث های صورت گرفت.»

نشست بین المللی «تجارت در افغانستان» از سوی وزارت های خارجه افغانستان و هند به همکاری اتاق تجارت و صنایع دو کشور با حضور حدود 250 تجار و سرمایه گذار حدود بیست کشور هفته گذشته در هند برگزار گردید.

سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که در این کنفرانس نماینده گان کشور های روسیه، چین، هند و ایران آماده گی سرمایه گذاری در بخش های مختلف در این کشور نشان داده اند.

در دوازده سال گذشته هند یکی از کشور های بزرگ کمک کننده مالی حکومت افغانستان بوده و تاکنون بیش از دو میلیارد دالر را با این کشور کمک کرده است.

این کشور در سال گذشته نیز نشست اقتصادی را که هدف آن جلب سرمایه گذاری در افغانستان خوانده شده بود، میزبانی کرد.

سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که هند در آینده از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان و از طریق افغانستان به آسیای میانه اموال تجارتی اش را انتقال می دهد.

در همین حال برخی از آگاهان امور اقتصادی می گویند، با در نظر داشت وضعیت سیاسی کنونی و موجودیت فساد گسترده در کشور، علاقمندی سرمایه گذاران خارجی بخاطر سرمایه گذاری در افغانستان کاهش یافته است.

تاج محمد اکبر یک تن از این آگاهان در مورد گفت:

« البته انتقال سیاسی سالم می تواند یک خوشبینی را در قبال سرمایه گذاری داشته باشد اما اگر فرضاً انتقال سیاسی به شکلی باشد که باز هم مافیا در افغانستان مسلط باشد امنیت تامین نباشد، مصونیت جانی و مالی متشبث تامین نباشد و همچنان سیاست های حمایوی و مسایل مالیاتی همچو روند را داشته باشد در آن صورت من فکر می کنم که متشبثین خارجی هم که بخواهند سرمایه گذاری نمایند نگران می شوند.»

در دوازده سال گذشته، حکومت افغانستان از سرمایه گذاران خارجی خواسته تا در این کشور سرمایه گذاری نماید.

اما گزارش های موجود نشان می دهند که در یک سال اخیر کار چندین پروژه بزرگ اقتصادی مانند استخراج مس عینک و استخراج نفت در شمال افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی متوقف شده اند.

هر چند متوقف شدن کار این پروژه ها به اظهارات کارشناسان مُهر تایید می گذارد، اما حکومت افغانستان با رد این نگرانی ها تاکید دارد که فرصت های خوب سرمایه گذاری در این کشور موجود اند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG