لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

باشنده های هرات: ایران تلاش دارد ذهنیت مردم را تغییر دهد


باشنده گان ولایت هرات در غرب افغانستان می گویند، ایران تلاش های را به خاطر تغییر ذهنیت مردم نسبت به امضای پیمان امنیتی و دفاعی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا در ولایت هرات روی دست گرفته است.

آنان می گویند، این برنامه از چندی به این سوء از سوی شماری از افراد با نفوذ که از حمایت ایران در ولایت هرات برخوردارند انجام می شود. ولی باشنده گان این ولایت امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را به سود افغانستان می دانند.

با آن که دو هزار پنجصد تن از نماینده گان مردم افغانستان به خاطر امضای پیمان امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا در لویه جرگه مشورتی سرگرم گفتگو ها هستند، اما مردم در ولایت هرات ادعا می کنند که ایران می کوشد تا از شیوه های گوناگون این پروسه را به ضرر مردم افغانستان جلوه دهد.

این تعداد از ساکنان هرات به این باور اند که دولت ایران قبل از برگزاری لویه جرگه مشورتی محافل و کنفرانس های مختلف را به خاطر تغییر ذهنیت مردم نسبت به این پیمان در ولایت هرات روی دست داشت.

با آن که شماری از ساکنان ولایت هرات از دخالت کشور ایران در روند این پروسه نگران اند، اما تاکید می کنند که این تلاش ها نمی تواند مانع امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا شود.

آنان به این باور اند که امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل واشنگتن می تواند تاثیرات مثبت را در بخش های مختلف اقتصادی و امنیتی افغانستان داشته باشد.

کارشناسان سیاسی در ولایت هرات می گویند، حکومت ایران نمی تواند امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و ایالات متحده را تحمل کند به همین سبب می کوشد تا از راه های مختلف به این روند سنگ اندازی کند.

محی الدین نوری یک تن از کارشناسان سیاسی در ولایت هرات می گوید، امضای موافقتنامه امنیتی میان این دو کشور به مثابه یک شکست بزرگ سیاسی ایران در برابر امریکا به حساب می آید.

نگرانی ها از دخالت آشکار حکومت ایران در این روند در حالی مطرح می شود که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در جریان سخنرانی در لویه جرگه مشورتی در کابل از ایران به عنوان یگانه کشوری یاد کرد که مخالفت خود را با پیمان امنیتی و دفاعی میان افغانستان و واشنگتن اعلام کرده است.

با این همه، نگرانی های باشنده گان ولایت هرات در همسایگی ایران ابراز امیدورای می کنند که نماینده گان مردم افغانستان در لویه جرگه مشورتی در کابل بتوانند به توافقات به ارتباط پیمان امنیتی و دفاعی با امریکا نایل آیند.

آنان بیم دارند در صورتی که این پیمان به امضاء نرسد، همسایه های افغانستان نسبت به هر زمان دیگر اوضاع امنیتی افغانستان را مختل خواهند ساخت و مردم این کشور بار دیگر شاهد اوضاع بد امنیتی چند دهه گذشته خواهند بود.

شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG