لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

مقام های غربی: هنوز با ایران به توافق نرسیده ایم


وزیر خارجهء جرمنی می گوید: گفت و گوها در مورد برنامهء هسته یی ایران "معامله انجام شده نیستند."
گویدو ویسترویله امروز گفت که شش کشور نیرومند جهان و ایران هنوز اختلاف نظرهای شان را در مورد رسیدن به یک توافق حل نکرده اند.

« هنوز اختلاف های موجودند که باید حل شان کنیم. این یک معاملهء انجام شده نیست. به ژنو آمده ایم که حمایت کنیم و آخرین تلاش خود را برای رسیدن به یک توافق انجام دهیم. فکر می کنیم که فرصت واقع بینانهء موجود است اما هنوز کار زیادی باید انجام شود. »

اما، وزیر خارجهء بریتانیا ویلیام هیگ امروز گفت که اختلافات میان ایران و شش قدرت جهان چشم گیرند.

درین حال، سرگی ریابکوف به خبرگزاری ریا نووستی روسیه گفته است که گفت و گوها به یک پیشرفت نزدیک اند اما در مورد رسیدن به یک توافق اطمینان موجود نیست.

وزیران شش کشور نیرومند جهان و مقام های ایرانی در ژنو صحبت می کنند به امید آن که به یک توافق دست یابند.

سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه دیروز وارد ژنو شد، در حالی که همتایان فرانسوی، بریتانیایی، جرمنی، چینی و امرکایی او در حال اشتراک به این جلسه هستند.

لوران فابیوس وزیر خارجهء فرانسه پیش از مسافرت به ژنو دیروز در پاریس به خبرنگاران گفت:
« شما موقف شش کشور یعنی پنج عضو دایم شورای امنیت به علاوهء جرمنی را می دانید. موقف ما ثابت است، اما همچنین می خواهیم که یک راه حل پیدا شود. »

درین حال، یک دیپلومات اتحادیهء اروپا به خبرنگاران گفته است که کاترین آشتون رییس سیاست خارجی اتحادیهء اروپا و محمد جواد ظریف وزیر خارجهء ایران در گفت و گوهای دیروز روی مسایل اساسی به پیشرفت دست یافتند.

گروه پنج به علاوهء یک پیشنهاد کرده است که اگر ایران بخش های از برنامهء هسته یی خود را متوقف بسازد، یک قسمتی از تحریم های بین المللی علیهء این کشور کاهش خواهد یافت.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجهء امریکا دیروز روی این موضوع با خبرنگاران در واشنگتن صحبت کرد:
« گفته ایم، آماده هستیم که ایران برنامهء هسته یی صلح آمیز داشته باشد. واضحاً که این بخش چیزی ست که در موردش مذاکره می شود. ما این را به رسمیت نمی شناسیم که هر کشوری حق غنی سازی یورانیم را داشته باشد. پالیسی ما از دهه ها به این طرف همین بوده است. فکر کنم ایران از ده ها به این طرف گفته است فکر می کند که حق غنی سازی را دارد. بنابرین، درین مورد کار می کنیم که آیا ممکن است این دو موقف از طریق مذاکرات و یک توافق سازگار شوند. ما درین مورد امیدواریم. »

وزیر خارجهء ایران دیروز به خبرنگاران گفت که سه یا چهار اختلاف نظر دیگر موجود اند.

در یک هفته، این دومین بار است که وزیران خارجهء گروه پنج جمع یک در ژنو گردهم می آیند به امید آن که در مورد برنامهء هسته یی ایران به یک توافق برسند.
XS
SM
MD
LG