لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

خشونت در برابر زنان حدود 25 درصد افزایش یافته است


قدریه یزدان پرست کمیشنر بخش زنان کمیسیون حقوق بشر افغانستان
قدریه یزدان پرست کمیشنر بخش زنان کمیسیون حقوق بشر افغانستان
مبارزه با خشونت در برابر زنان در افغانستان بحثی است که بیش از یک دههء گذشته همواره در نشست های ملی و بین المللی مطرح شده است. اما با همه تعهدات مالی جامعه جهانی و تطبیق برنامه ها، هنوز هم این پدیده به عنوان بزرگ ترین مشکل اجتماعی، بسیاری از زنان افغان را رنج میدهد.

چنانچه کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید، در شش ماه نخست سال 1392 بیش از چهار هزار و یکصد قضیه خشونت در برابر زنان در این کمیسیون به ثبت رسیده است. قدریه یزدان پرست کمیشنر بخش زنان این کمیسیون به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، افزایش خشونت در برابر زنان به یک مساله نگران کننده در این کشور مبدل شده است:

« تعداد آمار و ارقام که در نزد کمیسیون به ثبت رسیده در شش ماه اول سال گذشته سه هزار و سه صد و سی ویک واقعه بود در حالی که این رقم در شش ماه نخست امسال چهار هزار و یکصد و پنجاه چهار واقعه بود است که این یک رقم بلند افزایش خشونت علیه زن افغان می باشد. »

اما خانم یزدان پرست در ارتباط به نوعیت این خشونت ها جزیات بیشتر ارایه نکرد. از افزایش خشونت در برابر زنان در حالی سخن زده می شود، که امروز دوشنبه مصادف است با روز بین المللی محو خشونت علیه زنان.

از این روز همه ساله در افغانستان با راه اندازی مجالس و محافل پر زرق و برق تجلیل می شود. اما انتقاد های موجود اند که برگزاری این محافل با وجود مصارف هنگفت آن، برای حل مشکلات زنان موثر نبوده اند.

در تازه ترین مورد شکیلا نو عروس 17 ساله باشنده ولایت بلخ و نور بی بی باشنده ولایت لوگر مورد شدید ترین نوع خشونت از سوی شوهران شان قرار گرفته اند. در جریان یک ماه گذشته این دو خانم به دلیل داشتن زخم های زیاد در بدن شان از ولایات یاده شده جهت تداویی به کابل منتقل شده اند.

این خشونت ها و ارقامی که از سوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان ارایه شده، دست آورده های یک دهه گذشته حکومت و جامعه جهانی در بخش تامین حقوق زنان را تا حدی با چالش مواجه ساخته اند. در این حال سازمان نظارت از حقوق بشر می گوید که نشانه های از میان رفتن دست آورد های یازده ساله زنان افغان از قبل به نظر میرسد.

هیدربار مسوول بخش تحقیقات این سازمان در صحبت با رادیو آزادی از همین نگرانی ها حرف میزند:
« اما من نگران استم که این پیشرفت ها در سال های آینده از دست نرود و من فکر می کنم نشانه آن از قبل به مشاهده میرسد. بخاطری که من مطمین نیستم که حکومت افغانستان زمانیکه تحت فشار جامعه بین المللی قرار نداشته باشد از زنان حمایت کند. همچنان نگران استیم که اگر جامعه جهانی حمایت مالی اش به افغانستان را قطع کند این کشور برخی خدمات ابتدایی مثل مکتب برای دختران، کلنیک برای زنان و خانه های امن که زنان بخاطر فرار از خشونت به آن پناه می برند، از دست میدهد. »

حکومت افغانستان بخصوص خود شخص رییس جمهور کرزی گفته است که زنان افغان در یازده سال گذشته به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته اند و اطمینان داده که این دست آورده ها هیچ گاهی پامال نخواهد شد. اما باید انتظار آینده را کشید که آیا حکومت افغانستان قادر به حفظ این کار است و در خصوص خشونت های موجود در برابر زنان چه کار خواهد کرد.


فریبا واحد
XS
SM
MD
LG